Føler jeg begår overgreb mod mig selv

brevkassespørgsmål

Føler jeg begår overgreb mod mig selv

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Oprettet 14 år 1 måned siden

Hej anje og Elena Jeg er 11år (snart 12) og jeg har en veninde på 14 som jeg nogle gange er hjemme hos. Nogle gange vil hun lave nogle ting sammen med mig som jeg ikke har lyst til, men jeg kan ikke få mig selv til at sige det til hende, så jeg lader som om jeg gerne vil. Jeg er bange for at hun ikke gidder at være sammen med mig ellers. Hun vil have at vi skal læse i pornoblade og så skal vi røre hinanden. Jeg kan ikke li' det, men samtidig er jeg også lidt nysgerrig, på en måde (det er lidt svært at forklare). Noget af det vi gør kan jeg på en måde godt li' men jeg har det også dårligt med det på en måde. Jeg føler mig klam og ulækker bagefter og bliver ked af det. Jeg ved godt at det ikke er et overgreb, for jeg går jo selv med til det. Men på en måde føler jeg at jeg begår overgreb mod mig selv ved at gå med til det, hvis i forstår? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg vil gerne være veninde med hende så det er faktisk rigtig svært og jeg tør ikke sige til hende at jeg ikke vil være med til de der ting. Jeg ved godt at det ikke er alvorlige problemer som i er vant til, men jeg håber at i vil svare mig alligevel og helst ikke sådan noget med at jeg skal sige det til en voksen, for det kan jeg ikke. Hilsen Nanna

Svar:

Hej Nanna

Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at dit problem ikke er mindre relevant end de andre vi møder her på centret. Jeg vil også gerne rose dig for din evne til at beskrive de følelser der foregår inden i dig. Jeg synes nemlig du virker til at være rigtig god til at tænke over og mærke efter om dine grænser er blevet overtrådt. Og det lyder de jo til at være, mens du samtidig er lidt i konflikt med dig selv.

Den nysgerrighed du beskriver, er meget naturlig - og det er meget forståeligt at du har svært ved at sige fra. Men det pres din veninde lægger på dig lyder til at være for grænseoverskridende og ubehageligt. Du beskriver det selv så fint: ’’Men på en måde føler jeg, at jeg begår overgreb imod mig selv ved at gå med til det.’’ Jeg tror det er vigtigt, at du handler på dine tanker og på én eller anden måde for stoppet for det. For det lyder til at påvirke dig rigtig meget, og det er ikke spor hensigtsmæssigt.

Du skriver, at du ikke kan få dig til at sige fra over for hende - men måske det bedste alligevel vil være at tage en snak med din veninde om, at du ikke bryder dig om at foretage dig de ting? Jeg kan godt forstå du måske synes det er lidt svært, men jeg tror det er det bedste du kan gøre for dig selv. Alternativt må du forsøge at undgå situationer hvor i er alene - dermed kan du undgå at gøre de ting, som du ikke bryder dig om.

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, ellers skal du være velkommen til at ringe eller skrive igen.

Mange Hilsner

Anja