albahus

brevkassespørgsmål

albahus

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år

Koordinatoren har samlet to breve fra samme afsender i et svar.

Første brev:
Hvornår er der tale om et overgreb og voldtægt? og hvad er forskellen? skal manden føre sin penis ind i kvinden, eller kan det være overgreb ved oral sex eller kys? skal man sige nej hele vejen igennem før det er et overgreb? eller kan man gå med til til det og nyde det? hvordan fungerer det når man er blevet rørt uden at man vil? kan man stadigvæk godt reagere på at man bliver rørt og kneppet, - altså blive våd, få orgasmer, stønne og få lyst? jeg er lidt forvirret, håber i kan svare på mine mange spørgsmål tak

Andet brev:
Okay skrev et brev til jer for ikke mere end 2 min siden. hvorefter jeg faldt over albahus. jeg fik svar på nogle af mine spørgesmål. men blev også en smule mere forvirret. for det lyder meget som om det kun er mindreårige der kan blive krænket af sexuelle overgreb, og eftersom jeg er 21, så bliver jeg set som voksen. så jeg kommer nok ikke uden om det, her er min historie, jeg håber i kan hjæpe mig med at finde ud af hvad der er foregået. jeg har ikke lyst til at melde ham eller noget hvis det endelig var jeg kunne. jeg vil bare vide fra en andens syn. hvad var det der skete og hvordan skal jeg forholde mig til det? Okay her er historien så Jeg tager med ham hjem efter vi har været ude at spise, selvom jeg ved der kan være en risiko ved det, da han før har prøvet at komme i bukserne på mig. men han lover mig så at det er helt op til mig, og at han holder fingrene væk. jeg stoler så på ham og vi tager hjem til ham. vi sidder og snakker et stykke tid og det er super hyggeligt. han sætter så en film på, som jeg begynder at falde i søvn til. jeg vågner så op fordi han er rykket helt hen til mig og nusser mig og prøver at komme i bukserne på mig. jeg sagde til ham at det skulle han ikke-det gad jeg ikke. han tager så afstand men kommer så tæt på igen. hvor jeg kan mærke at det føltes ikke helt slemt,men at jeg ikke er i humør til det. han vil ikke stoppe fordi han mærker at jeg begynder at reagere på hans berøringer. jeg prøver så at skubbe ham væk og fjerne hans hænder men han gør modstand og jeg må give op tilsidst. jeg siger til ham han skal stoppe, for det er forkert osv alle mulige grunde til at stoppe. han spørger så om det gør ondt, hvor jeg svarer at det ikke gør ondt,men at det er forkert. han begynder så at sige ting som at det er det rigtige, og hvis det ikke gør ondt skulle vi fortsætte, at han gerne vil tilfredstille mig, at det handler om mig og ikke ham, han spøger også om jeg begynder at blive våd(jeg svarede jeg ja, men jeg skulle til og smutte hjemad ). og han siger jeg skal slappe af, give slip, nyde det og at han ville sørge for jeg kom hjem bagefter. af en eller anden grund gav jeg slip, slappede af og prøvede at nyde det, men bagefter havde jeg det så dårligt med mig selv. jeg tror fordi jeg gav efter selvom jeg sagde nej fra starten. men han holdte sit ord om at det kun handlede om mig, og han fuldte mig hjem - han holdte bare ikke sit ord at det hele skulle være op til mig. hvad er det lige der er sket? hvorfor kunne jeg ikke have viljestyrke nok til at sparke ham i kuglerne og hoppe væk. jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ville udsætte mig selv for så dårlig samvittighed for noget som skulle have været dejligt. for nu har jeg skyldfølelse, en smule bange og dårlig samvittighed. jeg føler mig klam og ligegyldig. på vejen hjem sagde han unskyld mange gange, og spurgte om tilgivelse og at det ikke var meningen, men at han bare ikke kunne holde fingrene væk fordi jeg var så dejlig. men han sagde han var rigtig sur på sig selv over det. han vil gerne ses igen, men det tror jeg var sidste gang?

Svar:

Mange tak for dine to breve. Jeg kan se, at du har mange spørgsmål i forhold til en oplevelse, du har haft med en, du kender. Jeg kan også læse, at du har fundet svar på nogle af dine spørgsmål inde på AlbaHus’ hjemmeside, men også er blevet lidt forvirret over, om man skal være mindreårig, for at man kan definere en oplevelse som et seksuelt overgreb. Det skal man ikke.

Der er tale om overgreb, når der ikke er samtykke, og når den anden anvender tvangs- eller overtalelsesstrategier, hvilket din historie bærer tydeligt præg af. Det er et overgreb uanset, om man er barn, ung, voksen eller gammel. Der behøver heller ikke være penetration – altså at manden har ført penis ind i kvinden – for at man kan kalde det et seksuelt overgreb. Et seksuelt overgreb kan også være oralsex, kys, petting, berøringer osv.

Det er også almindeligt, at kroppen reagerer, når man bliver rørt ved – også selvom man ikke har lyst til at blive rørt ved. Mange piger/kvinder oplever at blive våde og seksuelt stimuleret, selvom de ikke har lyst til eller ønsker, at der skal ske noget seksuelt. Kroppen reagerer altså uden man kan styre det, og det kan være en meget forvirrende oplevelse.

Du skriver også, at du gerne vil have en andens syn på, hvad det er, du har oplevet. Når jeg læser din historie, og ud fra de ting du har beskrevet, er mit syn, at du har været udsat for et seksuelt overgreb fra en fyr, du stolede på.

Det begrunder jeg i, at du siger til ham, at han skal lade være med at røre ved dig, og at han ikke respekterer dette. Du prøver også at skubbe ham væk og fjerne hans hænder. Du har altså på flere måder sagt klart og tydeligt signaleret, at du ikke ønsker, der skal ske noget seksuelt. Derudover har han, inden du tager med ham hjem, lovet dig, at han holder fingrene væk.

Han har ikke ret til at fortsætte, selvom det ikke gør ondt på dig, eller selvom du bliver våd. I stedet for at respektere, at du har sagt nej fra starten af, bruger han dette som overtalelsesstrategi, så det bliver endnu sværere at sige fra eller ligefrem sparke ham i kuglerne og hoppe væk, som du skriver. Du skriver også, at han på vejen hjem sagde undskyld mange gange. Det kunne måske være tegn på, at han godt ved, at det han har gjort var forkert?

Du skriver til slut, at du har skyldfølelse, dårlig samvittighed, er en smule bange, føler dig klam og ligegyldig og i det hele taget havde det dårligt med dig selv bagefter. Det er tegn på, at dine grænser er blevet overskredet, og det er noget, vi tit hører, når vi taler med unge, der har været udsat for overgreb.

Jeg kan forestille mig, at du stadig har rigtig mange spørgsmål. Hvis du har mod på det er du velkommen til at kontakte AlbaHus på e-mail, chat eller telefon, hvor vi kan tale om, hvad det er, du har oplevet – hvordan du skal forstå det – og evt. hvor du. kan få hjælp til at bearbejde oplevelsen og de følelser, der knytter sig til den.

Jeg håber, at mit svar giver mening for dig og giver svar på nogle af de spørgsmål du tumler med.

Venlig hilsen
Lone