Ad far!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg ved ikke helt om mine spørgsmål høre hjemme her, men hvis ikke må i vel flytte det. Her forleden så jeg at min far stod og lugtede til mine beskidte underbukser og ikke bare for at se om de var beskidte, men han stod og nød det... Jeg lod som om jeg ikke så noget og selvfølgelig snakkede jeg ikke med ham om det. Jeg vil ikke fortælle ham hvad der er sket da det ville være utroligt ydmygende for ham. En anden gang fandt jeg en masse porno videoer. Mine forældre er skilt og jeg er ude ved ham hver anden weekend. Siden de gik fra hinanden da jeg var lille, har han haft 2 kærester hvad jeg ved af. Og det sikker længe siden han sidst har haft sex. Jeg er fuldt ud klar over at det ikke er unormalt hvis voksne mennesker ejer pornofilm og sexlegetøj. Men alligevel gør det mig lidt utryk. Engang da jeg var mindre og sov inde ved ham, sagde han om morgnen at han i søvne var kommet til at tage lidt på mig og at det slet ikke var hans mening. Jeg har aldrig nogle sinde udover der oplevet at min far har været klam over for mig med vilje. Og jeg ved at min far synes at jeg er en flot pige i bekini osv. Det kan han jo ikke gøre for. Men stadig synes jeg det er RIGTIGT ubehageligt at jeg kan mærke min far har sådan nogle tanker om mig og min storesøster. HJÆLP har brug for at snakke lidt med nogle om det.

Svar:
Tak for dit brev. Det lyder til, at du har haft nogle oplevelser med din far, der har været ubehagelige og grænseoverskridende for dig. Det virker også til, at du ikke har fortalt nogen om det før nu. Derfor vil jeg gerne sige, at det er rigtig flot, du nu har samlet mod sammen til at skrive herind.
Jeg kan godt blive bekymret over de episoder, du fortæller om, og som du selv er inde på, synes jeg også, det vil være en god idé at tale med nogen om det. Da du er 14 år, og derfor ikke er voksen endnu, er det nødvendigt, at du finder en voksen, du kan tale med om dine oplevelser. Det er fordi, du som 14 årig endnu er afhængig af voksne for at få den rette hjælp. Så du kan måske overveje, hvilke voksne i dit liv, du har tillid til, og som du vil kunne betro dig til. Måske kunne det være din mor eller en anden i familien, en god lærer, pædagog eller en helt anden. Det er bare forslag.
Hvis du synes, det er svært, og du har brug for at tale med nogen om, hvem du kunne tale med om dine oplevelser, og hvordan du kan gøre det, vil jeg opfordre dig til at kontakte AlbaHus, der tilbyder rådgivning omkring seksuelle overgreb. Her kan du helt anonymt, dvs. uden at fortælle dit navn, komme til at tale med voksne, der gerne vil hjælpe dig videre.  AlbaHus har åbent mandag, tirsdag, onsdag og torsdag fra 16-19 og tirsdag, torsdag og fredag fra 9-12. Du kan både ringe, chatte og skrive mails til dem.
Jeg håber, du kan bruge svaret, og jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Venlig hilsen