Orgasme?
brevkassespørgsmål af
Cecilia
11 år
Hej. Jeg elsker at onanerer. Jeg vil vildt gerne have en orgasme men ved ikke Hvordan man når op til det. Håber i/du kan hjælpe mig. Mange kram Cecilia

Svar:
Hej Cecilia.
Det er helt normalt, at der godt kan gå lidt tid før man prøver at få orgasme, selvom man har onaneret i noget tid. Det bliver ofte lettere, når man lærer sin krop godt at kende, og måske er det der, du skal prøve at starte.
Den mest almindelige orgasme for piger at få, er det, der hedder en klitoris orgasme. Hvis du er i tvivl om, hvad din klitoris er eller hvor den sidder, så vil jeg anbefale dig at prøve at kigge dig forneden med et lille spejl. Din klitoris sidder lige oven over der, hvor kønslæberne mødes, og har størrelse som en lille ært. Det er den, man rører ved eller omkring den, for at få en klitoris orgasme. Så det er rigtig godt at vide, hvor den sidder, da det kan gøre det meget nemmere at få en orgasme, når du onanerer.
Det er meget forskelligt, hvad der skal til for at få en klitoris orgasme. For nogen er det nok kun at røre ved klitoris gentagne gange, for andre skal de bruge længere tid og røre ved hele kroppen. Så det bedste du kan gøre, er at prøve dig frem med hvad du kan lide, og være tålmodig. Du kan prøve at kærtegne klitoris ved at køre et par fugtige fingre op og ned, fra side til side eller i cirkler. Du kan prøve at presse dine fingre hårdt mod eller være mere forsigtig. Det er igen helt op til dig, hvad du synes er rarest. Du kan eksperimentere med tempoet, fx holde tempoet hele tiden, eller prøve at holde små pauser undervejs. Du kan også prøve at spænde og slappe af i musklerne (lidt ligesom hvis du tisser og holder igen).
Det hele bliver generelt også lidt lettere og bedre, hvis du kender din krop godt og er tryg med den. Det lyder måske lidt mærkeligt, men hvis man ikke kan lide sin krop, eller spænder meget, fordi man ikke slapper af i den, så er det rigtig svært at få orgasme. Og der sker højst sandsynlig meget med din krop lige nu, da du er ved at komme i puberteten. Man begynder at få bryster, hår under armene og i skridtet, man begynder måske at få hofter osv, og hele ens udseende kan ændre sig. For nogen er det lidt mærkeligt og måske kan man ikke lide de forandringer. Men jo før man lærer sin nye krop at kende, jo lettere er det også at slappe af i den, hvilket altså kan gøre det lettere at få orgasme, når man onanerer.
Så min råd er altså: prøv dig frem, vær tålmodig, og husk at onani ikke nødvendigvis skal ende med en orgasme. Det er også bare noget du kan gøre, fordi det er rart for dig.
Mange hilsner Pernille