optagelse på gymn.?

brevkassespørgsmål

optagelse på gymn.?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 12 år 1 måned siden

Kære Brevkassen! jeg tænker tit på, hvor det er jeg vil hen efter 9.klasse ( går i 8. nu). Men hvad skal man have i gennemsnit for at være 99% egnet til Gymn. ( HTX)?? ... Og hvad skal man have i gennemsnit for at være læge eller tandlæge?? KH. Malene

Svar:

Kære Malene

Det lyder som om du allerede nu, selvom du stadig har et år tilbage af folkeskolen, gør dig nogle gode overvejelser om, hvad du vil efter folkeskolen og endda også efter en ungdomsuddannelse. Det er rigtig godt, synes jeg, at du tænker over hvad du vil allerede nu, så har du jo god tid til at vælge og undersøge dine muligheder.

Du spørger om, hvad man skal have i gennemsnit for at være 99 % egnet til gymnasiet. Når man søger om optagelse på en ungdomsuddannelse uanset om det er en gymnasial eller en erhvervsuddannelse laves der, som du selv siger, en vurdering af om man er egnet. Det sker i en uddannelsesparathedsvurdering, hvor man vurderer ikke kun karaktererne og det faglige men også det sociale og det personlige. Derfor er der heller ikke et bestemt gennemsnit, som man generelt siger gør, at man er egnet. Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan man foretager vurderingen vil jeg foreslå, at du spørger din klasselærer eller den uu-vejleder som er tilknyttet din skole. De vil også kunne give dig et svar på, hvordan de ser dig og din egnethed lige nu.

Du spørger også om hvilket gennemsnit man skal have for at blive læge og tandlæge:

For at blive læge skal man:

- Have en studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx), eux eller en tilsvarende udenlandsk eller international eksamen.

Specifikke adgangskrav er dansk A, engelsk B, matematik A og fysik B samt enten kemi B eller bioteknologi A. Alle fag skal være bestået.

Du kan se mere om uddannelsen på http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/medicin.aspx#fold3

For at blive tandlæge skal man:

- have en studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx), eux eller en tilsvarende udenlandsk eller international eksamen.

Specifikke adgangskrav er dansk A, engelsk B, matematik A og fysik B samt enten kemi B eller bioteknologi A. Alle fag skal være bestået.

Du kan se mere om uddannelsen på http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/tandlaege.aspx#fold3

Generelt kan du på Uddannelsesguiden, www.ug.dk, finde information omkring uddannelser, hvad de indeholder og hvad de har af adgangskrav, både for ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.

Generelt ift. optagelseskrav på videregående uddannelser, så er det svært at sige noget om karakterer og gennemsnitskrav, da dette forandrer sig løbende. Det bedste du kan gøre er at sørge for at have de fag, der er krav om. Selvom du næste år vælger en gymnasieuddannelse eller en anden ungdomsuddannelse, som måske ikke har alle de fag, der skal til for, at du kan komme ind på en bestemt uddannelse, så kan man læse fag som enkeltfag bagefter. Uanset hvad du vælger, kan du altså altid fylde det på, som du måske kunne komme til at mangle

Jeg håber svaret hjælper dig lidt videre i dine overvejelser - rigtig god vind med det og med 9.klasse næste år.

Mvh

Anne