Opdaget
brevkassespørgsmål af
Lea
12 år
(Spørgsmålet er redigeret af Cyberhus af hensyn til anonymitet)
Heii. Da vi havde idræt sidst havde jeg glemt min hår elastic men jeg spiste min madpakke først fordi jeg var sulten før jeg gik tilbage. For det var det store frikvarter any way. Da jeg gik ind i omklædnings rummet fandt jeg (XX)s ting (de lå der stadig) både hendes gym taske og tøj bh og underbukser, så troede hun var inde i badet. Men bruserne var slukket så jeg blev forvirret og kigget inde i hallen og der kom bolle lyde over fra redskaberne. Tror det var (XX) han er vores idræts lærer og han er populær men han er voksen. Skal jeg sige det til nogen?

Svar:
Kære Lea
Tusind tak for dit brev. Det er en svær situation du står i, og jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Jeg vil derfor prøve at komme med nogle forslag til, hvordan du kan tackle situationen.
Som du helt rigtig antyder, så er det meget forkert gjort, hvis din lærer har haft sex med din veninde. Det er både forkert, fordi han er voksen, og hun er et barn, men også fordi lovgivningen siger, at autoritetspersoner (eksempelvis lærer, pædagoger og sportstrænere) ikke må have sex eller lave seksuelle aktiviteter med unge under 18 år. Loven er lavet fordi man ønsker at beskytte børn/unge mod at blive udnyttet af voksne eller tage valg, som det kan være svært at gennemskue konsekvenserne af.
Det vil altså sige, at din lærer har gjort noget ulovligt, hvis han har haft sex med din veninde, og i såfald er det en meget alvorlig sag. I første omgang tænker jeg derfor det handler om, at du skal blive mere sikker på, om det var din veninde og idrætslærer du kunne høre bolle i redskaberne. Jeg vil derfor råde dig til at gå til din veninde og spørge ind til, hvor hun blev af den dag efter idræt. Du kan måske fortælle hende, at du fandt hendes ting i omklædningsrummet og ledte efter hende, men prøv om du kan sige det på en rolig måde, så hun kan føle sig tryg ved at åbne op og fortælle ærligt, hvad der foregik. Hvis hun fortæller dig, at hun havde sex med jeres lærer, så synes jeg helt sikkert, at du skalfortælle det til en voksen eksempelvis din mor/far eller en anden lærer på skolen, så de kan tage stilling til, hvad der skal ske. Måske vil din veninde ikke bryde sig om, at du siger det til nogen, men i den situation er det vigtigt, at du holder fast og inddrager en voksen, for det ikke er ok, hvis din lærer har haft sex med en elev, og heller ikke selvom hun måske har givet udtryk for, at hun gerne ville.
Det kan også være, at din veninde benægter at have bollet med jeres lærer, men du kan mærke, at hun lyver for dig. Hvis det er tilfældet, så er der ikke andet du kan gøre end at gå til en voksen, og fortælle dem om din oplevelse og dine bekymringer, så den voksne har ansvaret for, hvad der skal ske. Det er hvert fald rigtig vigtigt, at du ved, at det på inden måde er dit ansvar, og netop derfor vil jeg råde til, at du får snakket med en voksen om det der skete.
Har du brug for en snak efter, at du har snakket med din veninde, så er du altid velkommen i Cyberhus' en-til-en chat, hvor vores søde rådgivere sidder klar til at lytte eller komme med gode råd.
Varme hilsner
Maren