Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ondt i tandkød og kind
brevkassespørgsmål af
Alberte
19 år
Hej tandlægebrevkasse Her for 2-3 dage siden begyndte mit tandkød i den ene side bag tænderne at gøre. Det er mega ømt når jeg trykker på det og hele min kind er øm. Hvad skyldes det og hvad kan jeg gøre ved det. Jeg har haft problemer med en visdomstand netop i denne side, og tænker lidt om det kan have noget med den at gøre. Det er et år siden jeg havde problemer med den hvor mit tandkød hævede og jeg kunne nærmest tygge i det. Men denne gang ser det ikke ud som om det er hævet. Jeg har lige skiftet til en ny tandbørste. Tænker om det er fordi jeg har børstet for hårdt? Håber du kan hjælpe mig

Svar:
Hej pige 19 år
Tak for dit spørgsmål om visdomstænder og tandkød. Der findes en slags tandkødsbetændelse, der netop kommer omkring en visdomstand, der ikke er kommet helt ud af tandkødet endnu. Det rigtige at gøre, er at gå til tandlæge hurtigst muligt og få set på det. Du skal ringe til klinikken og sige, at du har ondt og at du tror det er tandkødet omkring din visdomstand, der er problemet. Så skal de tilbyde dig en tid med det samme. Det at hele din kind er øm er et tegn på, at betændelsen måske er ved at sprede sig. Hvis du ikke har en tandlæge, så tag en tilfældig tandlæge - det må du godt. Og så finder du jo ud af, om de er flinke og dygtige og kan overveje, om du skal gå der.
Tandlægen vil sandsynligvis tage et røntgenbillede af din visdomstand og skylle ind under tandkødet med en lille skyllesprøjte. Og hvis du er tydeligt hævet i kinden, foreslå dig en penicillinkur. Hvis du kun er hævet lige omkring tanden, kan det være betændelsen kan kontrolleres ved at du skal lære at skylle ind under tandkødet med en lille skyllesprøjte. Eftersom du allerede har haft problemet een gang, kan det være at du skal overveje at få fjernet din visdomstand. Det kan du jo spørge tandlægen om. Men man gør det aldrig, hvis der er en aktiv betændelse omkring tanden. Betændelsen skal være helt væk, før tanden kan fjernes.
Du bør få set på det med det samme. Indtil du kommer til tandlægen kan du ikke gøre andet end at børste alle de andre tænder grundigt. Hvis tandkødet er meget irriteret, er det ikke sikkert, du kan børste på lige der, hvor der er værst.
Det er selvflgelig også den mulighed, at din nye tandbørste har lavet en lille skade på tandkødet. Men så hæver det altså ikke, så bliver det kun ømt, når du rører ved det lige der, hvor du har lavet skaden. Og det vil et tandlægebesøg også kunne fortælle dig.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge