Ondt i ryggen
brevkassespørgsmål af
William
16 år
Jeg har haft ondt i ryggen de sidste 2-3 måneder og nu er jeg lidt bange for om der er noget galt. Det er nederst i ryggen og det er ikke fordi jeg er faldet eller har gjort noget særligt. Jeg er i ret god form så jeg forstår ikke hvad det er der sker. Troede det var gamle mennesker der har ondt i ryggen så er begyndt at være bange for at der er noget alvorligt galt. Jeg vågner tit om natten fordi det gør ondt og en jeg er sådan helt stiv. Bør jeg gå til lægen eller?

Svar:
Hej William!
Tak for dit spørgsmål! Du fortæller, at du har ondt i ryggen i lænden og at du kan vågne af det om natten. Du sir at du ikke har slået dig, og det er godt:)
Smerter i lænderyggen er det rigtigt, at der der er mange gamle mennesker der har. Det er tit fordi ryggen er slidt efter et langt liv. Det er din jo ikke. Hos unge mennesker går rygsmerter som regl over af sig selv, fordi de skyldes vokseværk eller overbelastning fx fra sport eller hvis man har båret for tung en taske. Dine smerter har varet 2-3 måneder og derfor synes jeg for en god ordens skyld, at du skal bestille en tid hos din læge til underspøgelse. Alarmsymptomer man skal være opnærksom på er, hvis smerteren stråler ud i baller og ben, eller hvis man mister kraft i benene, så skal man til læge med det samme.
Håber det var et svar du ku bruge!
Vh Gerda og god bedring