Ondt i mine bryster
brevkassespørgsmål af
Amilie
13 år
Hej Jeg en pige på 13 år. Her på sidste har jeg haft rigtig ondt i mine bryster, altså jeg var på ferie i efterårsferien hvor jeg fik en slags røde streger rundt om mine brystvorter, der er mere på ventre end højre. Jeg føler lidt at det spreder sig, men ved ikke helt. Har prøvet at søge på nettet og se hvad det kunne være kan det være brystkræft? Har ikke fortalt det til min mor hvilket jeg nemlig synes er lidt underligt. Burde jeg være bekymret? Og burde jeg få det trækket hos lægen? Jeg tænkte også bare på det kunne være strækkemærker eller noget en den art, men ved ikke helt

Svar:
Det du beskriver lyder som helt normale forandringer for unge kvinder - men det der er helt normalt kan selvfølgelig være generende.
Under unge kvinders kønsmodning/pubertet stiger niveauerne af forskellige hormoner i kroppen. Hormonerne får brystvævet til at vokse, hvilket ofte kan mærkes ved at brysterne spænder og bliver ømme. Hormonerne påviker også underhudens elastiske fibre sådan at man kan se strækmærker. Det samme kan ske ved hurtigt vægtstigning når huden bliver strukket.
Typisk er strækmærker rosa eller blåviolette i starten og får med tiden cirka samme farve som huden rundt omkring. Og det er meget meget almindeligt - næsten alle får strækmærker på et eller andet tidspunkt i livet! Mine sidder på balder, lår og mave :-)
Der er ingen behandling af strækmærker, som det er bevist virker - hverken til at forebygge at de kommer eller til at fjerne dem når de først er der. Så lad være med at bruge penge på dyre cremer og lignende. Det eneste man selv kan gøre er undgå hurtigt vægtstigning ved at leve sundt, men naturligvis med måde og balance.
Hvis du kan få dig selv til det så snak med din mor. Hun har med stor sandsynlighed selv fået strækmærker både som ung kvinde og den gang hun var gravid med dig :-)
Mange hilsner
Rebecka