Ondt i maven..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa. jeg er en pige på 16 år. Jeg kan rigtig godt lide at løbe, men hvis jeg , når jeg er ude og løbe, presser mig selv ved at løbe lidt hurtigere, får jeg pludselig meget ondt i maven. Det gør meget ondt, og jeg må stoppe med at løbe indtil det går over. Hvad kan det skyldes? Kan man gøre noget for at ændre det? Jeg synes tit jeg går rundt og er sulten. Også selvom jeg lige har spist. Har i nogen gode tip til hvad jeg kan gøre, så jeg ikke er så sulten hele tiden. jeg er vant til at spise ca. 6 gange om dagen. Det var vist det hele :)

Svar:
Hej,
Tusind tak for dit spørgsmål.
Det er super fedt at du godt kan lide at løbe, og derfor kan jeg godt forstå du stiller dit spørgsmål. Det er svært at sige helt præcist hvad der gør at du får ondt i maven når du løber, for de fleste er der tale om sidestik, hvor det er en god ide at starte ud i et roligt tempo for at varme kroppen op. Men for at være helt sikker, så vil jeg anbefale dig at spørge din læge.
Du skriver at du spiser 6 måltider om dagen, hvilket er rigtig vigtigt for at opretholde en god mængde energi hele dagen. En af grundene til at du føler dig sulten også selvom du lige har spist, kan være at den mad du spiser ikke er mættende nok for dig. Om morgenen er det en god ide at sørge for at få en god portion morgenmad, så vi får en god start på dagen. Som snack i mellem de store måltider er det godt at kombinere frugt eller grønt med f.eks. nødder eller en skive knækbrød med ost eller pålæg. Grunden til at denne kombination er god er at den indeholder både kulhydrater (i brødet og frugten/grøntsagerne) og proteiner og fedt (i osten og nødderne), på den måde bliver kroppens energi behov dækket på alle områder.
Da proteiner og fedt mætter mest er det altid en god ide at sørge for at få det i hvert måltid, sammen med grøntsager og f.eks. fuldkornspasta hvor er er kulhydrater og fibre i. Hvis man spiser måltider med næsten kun grøntsager og f.eks. pasta så bliver man hurtigere sulten igen, i stedet for er det bedre at kombinere med kød.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen :)
Ha' en herlig dag.
Pia.