Ondt i den del ved siden af penisen

brevkassespørgsmål

Ondt i den del ved siden af penisen

brevkassespørgsmål af
Nicklas
16 år
Oprettet 6 år 5 måneder siden

Hej brevkassen, jeg har nu haft ondt i 2-3 dage i den højre side af min pungen og lidt op efter, som er lige ved siden af penisen. Det føles som om at der er en muskel eller noget som går i krammper eller bliver klemt. Det minder også meget af følssen af at man har slået en af testiklerne. ved ik om det bare lige er noget som går væk efter lidt, eller om det er noget værre hvor jeg skal søge læge. Tak for hjælp på forhånd

Svar:

Kære Nicklas,

Tak fordi du skriver ind, jeg skal prøve at hjælpe dig ud fra hvad du har skrevet.

Testiklerne er som udgangspunkt meget sårbare og følsomme, og der skal ikke meget til for at få ubehag. Det kan være du har fået et slag i dem som først kan føles nu, eller at du måske har lagt forkert mens du har sovet, eller de har været i vejen imens du har cyklet eller dyrket sport. Kort sagt, der er mange muligheder for at få ømme testikler.

En anden ting jeg tænker, siden du er 16 år, er at dine testikler udvikler sig. I puberteten kan der af og til forekomme ændringer som kroppen lige skal vænne sig til.

Den sidste mulighed, er at der måske er lidt mere seriøst i vejen, hvilket det at du har haft smerter i et par dage, kan være et tegn på. Som sagt kan man slå testiklerne på mange måder, samt sædstrengene(dem som leder sæd fra testiklerne til penis, og løber op gennem pungen).

Det kan være at dine sædstrenge eller testikler er hævede eller snoede, hvilket kan ske helt af sig selv, og som i visse tilfælde kræver hjælp fra en læge. Selv hvis det er tilfældet, vil det ikke være farligt, og du vil hurtigt blive dig selv igen.

Hvis du stadigvæk har smerter når du ser den her besked, så vil jeg anbefale dig til at tage til lægen og blive tjekket for en sikkerheds skyld. Det kan være der slet ikke er noget, og at du bare skal vente til det forsvinder igen. Hvis smerterne er gået over, så var det nok bare et slag eller puberteten som drillede.

Jeg håber at du har fået svar på dit spørgsmål, og at dit problem går væk af sig selv. Hvis du har andre ting du går med, så er du naturligvis velkommen til at skrive ind igen.

Mange hilsner, Torben(Brevkasserådgiver)

Torbens billede
Torben fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål