ondt i brystkassen efter opkast.
brevkassespørgsmål af
Anastazia
15 år
Hej. Her for nogle dage siden kastede jeg op. Efter anden gang jeg kastede op, begyndte jeg at få ondt i midten af min brystkasse, jeg er lidt bekymret om der er sket noget med mine ribben eller min lunger.
Når jeg prøver at tage en dyb indånding, gør det ondt, når jeg hoster gør det ondt, selv når jeg rejser mig fra sengen gør det ondt. Jeg har prøvet at lave nogle krop strækninger for at se om det hjalp, men det gjorde det dsv. ikke. Jeg ved virkelig ikke hvad det er og bliver virkelig paranoid. Min mor havde sagt at det nok bare var en muskel der har sat sig fast, men tror ikke så meget på hende, da jeg engang brækket min arm og hun sagde at det bare var et slag.
Hvis i ved noget om det her, kan i så ikke hjælpe?

Svar:
Kære Anastazia
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse du har haft - både at du kastede op, men også at du har haft ondt lige siden. Ud fra hvad du beskriver, så kan det godt være at din mor har ret i at det er en muskel der har sat sig fast eller et ledbånd som er blevet forstrukket. Men det er selvfølgelig svært at sige for mig (og for din mor), og derfor synes jeg klart at du skal kontakte din læge og få ham/hende til at se på det. Han/hun kan også hjælpe dig med at få det bedre, og berolige dig i forhold til dine bekymringer. Jeg tror dog ikke at du skal være så bange for om det er dine lunger, hvis du ikke har haft besvær med at trække vejret almindeligt siden. Når man kaster op, spænder kroppen op i en række forskellige muskler som den ellers normalt ikke spænder så voldsomt i, og det kan give en skade. Ved en muskel- eller ledbåndsskade, kan det derfor også godt gøre ondt når man trækker vejret dybt, fordi du udvider brystkassen, så de bliver yderligere strukket. Men som du skriver, så kan man tro at en brækket fod blot er et slag, og derfor skal du have lægen til at vurdere det.
Jeg håber du vil tage kontakt til din læge snarest, så du kan få den rette behandling - og ro i sjælen.
Venlige hilsner,
Signe