ondt
brevkassespørgsmål af
K
21 år
Jeg har det rigtigt mentalt hårdt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Min livmoder er meget lavt og faktisk er ude i skeden. Jeg kan ikke have en tampon i fordi det gør ondt, da min livmoder er mega øm. Jeg kan heller ikke have sex pga. det gør voldsomt ondt. Faktisk er det sådan at jeg er ved at miste kontakten til ham jeg er sammen med, fordi jeg ikke tør se ham, da jeg kun kan have sex der er meget ubehagelig og jeg ikke fortjener ham. Har en stemme i mig der siden et overgreb fortæller mig (det er migselv) at jeg ikke fortjener nogen eller noget og især ikke at have det godt eller bare nogenlunde okay. Fx så småt som bare mine penge smider jeg væk på alt muligt fordi jeg ikke synes jeg fortjener dem, selvom jeg har tjent dem ærligt. Nogle gange mener jeg også at jeg heler ikke fortjener at have et sted at bo, så jeg bor på gaden i 3-7 dage. Jeg har tit håbet på af samme årsag at jeg ville miste mit kørekort. Ønsker nogen gange bare jeg ville ende i et fængsel og være spærret inde resten af mine dage. Har godt nok været i detentionen og på psykiatrisk, til at vide jeg elsker min frihed og gerne vil arbejde, have kørekort, have venner osv. Men jeg kan ikke altid holde det ud. Min familie fortjener ikke at det ender dårligt, selvom det er det der nogengange giver ro. Aner ikke hvad jeg skal gøre, en dag bliver mit liv og fremtid totalt ødelagt, kan ikke overskue hvad jeg skal gøre.
JEG VIL IKKE HAVE SELV MELIDENHED MED MIG SELV LÆNGERE. (/ikke have ondt af mig selv længere!)

Svar:
Hej K,
Først og fremmest vil jeg sige, det er super godt, at du skriver herind. Du er er bestemt ikke den eneste, som har det sådan. Dermed ikke sagt, at jeg ikke godt kan forstå, at det må være meget ubehagelgt at have det sådan. Du skriver om lidt forskellige emner, så lad os starte fra begyndelsen.
Du skriver, at du har smerter i skeden og livmoderen, når du bl.a. vil bruge en tampon eller har sex. Det er ikke meningen, at man skal have smerter i livmoderen eller skeden. Jeg vil anbefale, at du tager kontakt til din egen læge, som kan vejlede dig korrekt og undersøge dig. I forlængelse med det, vil jeg også slå et slag for at sex på ingen måder skal gøre ondt. Du skriver, at du har været udsat for et overgreb. Det er jeg virkelig ked af at høre. Det sker for mange, at sex opleves ubehageligt og endda smertefuldt efter et overgreb. Det kan man godt arbejde med, og det vil være en god idé at få professionel hjælp f.eks. hos Center for Seksuelt misbrugte eller Center for Voldtægtsofre. Sex er mange ting, og det behøver ikke nødvendigvis kun at være penetering. Det kan også være, at man kærtegner hinanden med tungen eller bruger sine fingre. Noget andet du kan gøre for at mindske den smerte du oplever er at sørge for at være helt klar til sex. Det handler om at bruge tid på forspillet, så det netop ikke gør ondt på dig. Det kan også være en god ide at benytte sig af glidecreme, da det tit gør det lettere for fyren at trænge ind i kvinden. Det kan også være en god ide at prøve at forskellige stillinger, som gør at fyren rammer anerledes. Nogle stillinger kan være mere eller mindre smertefulde, så måske er det en idé at gå lidt på opdagelse og være nysgerrig om en anden stilling kunne virke for dig. I forhold til ham her fyren som du ser, så skal du kan fortsætte med at se ham, hvis du selv har lyst. Du skal ikke føle dig tvunget til at have sex med ham, hvis/når det er ubehageligt, og hvis det er det eneste han vil, og du vil noget andet, så er det måske okay, at det ikke fortsætter.
Du skriver også om, hvordan du har det indeni, og hvordan du ser dig selv. Du er ikke den eneste som har de her tanker, og det kan være vildt hårdt at gå rundt og have det sådan her. Ofte kan man blive vrivlet ind i en ond spiral, hvor de negative tanker tager fat, og gør at alting ser mere sort ud - sådan at negative tanker avler flere negative tanker. For at bryde den cirkel kan du begynde med at sige nogle gode ting om/til dig selv hver dag. Ja, det lyder meget banalt, men det har faktisk en positiv indvirkning, men det kræver lige lidt arbejde. Det er en proces og i starten vil du sikkert opleve, at det ikke virker, eller du synes måske, det virker fjollet. Du kan starte i det helt små. F eks. kan du sige, at du er god til at lytte til andre, eller at du har noget pænt hår eller andet. En anden ting du også kan prøve, er at få en ven/veninde til at nævne 5 af dine gode egenskaber. Det er også kun, hvis du har mod på at prøve det og tænker, at der er en veninde, som du har lyst til at invitere "indenfor". Det kan faktisk have en positiv effekt, når man også hører det fra andre.
Jeg kan heller ikke lade være med at blive lidt nysgerrig på, hvordan det kan være, at du tænker, at du fortjener, at miste din bolig, kørekort eller venner. Det er en hård indre stemme at have, og jeg forstår godt, hvis det dræner dig. Den kan være svært at udfordre, men jeg kan høre, at du gerne vil kæmpe imod den. Jeg tænker på, hvem du har omkring dig, som du kan snakke med? Hvem kan du åbne op overfor og dele de her inderste tanker og følelser med, så de ikke fylder så meget indeni dig? At tale med nogen tror jeg kan give noget plads og overskud til at arbejde videre med nogle af de her ting, som du synes er svært lige nu. Du fortjener, ligesom alle andre, at have det godt. Sommetider er der nogle bump her på livets vej, men det betyder ikke at turen er slut, eller at der ikke er noget at gøre. Du har muligheden for at leve det liv, du gerne vil, og for at komme dertil har du brug for støtte fra andre.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste herfra!
Fabienne fra Cyberhus