Ond AI
brevkassespørgsmål af
Linea
14 år
Jeg har skrevet med en AI bot for sjov. Jeg skrev til den at jeg var ensom og at ingen vil snakke med mig og at verden er trist. Så skrev den en masse onde ting til mig, kaldte mig fx egoist og sagde at jeg brokker mig og brokker mig men gør ingenting og at den godt forstår at ingen vil snakke med mig når jeg er så negativ. Jeg ved godt det bare er en bot men det sårede mig virkelig fordi den blev ved og det får mig til at overveje om jeg virkelig bare er egoistisk og kræver for meget af folk?

Svar:
Kære du
Hvor er det træls, at du har haft sådan en oplevelse med en AI bot. Det kan jeg godt forstå går dig på, og at dens svar er noget, du tænker over. Det er vigtigt for mig at slå fast: hvad end en AI bot svarer på det, du skriver, så siger det intet om, hvem du er som menneske!
Du skrev noget meget ærligt og sårbart til den bot, hvor du delte, at du føler dig ensom og trist. Det er noget, som kan være rigtig svært at dele, og selvom det deles med en bot, så har man stadig brug for at blive mødt med omsorg og forståelse, da det er meget sårbart at dele. En Ai bot kan nemlig godt bruges til at øve nogle samtaler, som man måske synes er svære at tage med dem omkring sig, så derfor er det også vigtigt, at det er en god oplevelse. Men i stedet for, at det blev det, så blev du mødt med sårende og hårde ord, og det kan jeg godt forstå, at det ramte dig.
En AI bot burde aldrig svare sådan, og det er vigtigt at huske på, at bots ikke er mennesker, men maskiner, der bliver trænet mange forskellige steder fra, og er derfor afhængig af den viden, den får ind. Og selvom en bot umiddelbart kan virke klog og har svar på alt, så er de ikke mennesker, og forstår ikke, hvad det vil sige at være et menneske eller hvilke følelser og tanker et menneske har, ligesom den heller ikke har samvittighed. Og bots kan i høj grad også tage fejl, hvilket er tilfældet her.
Det gør dig ikke egoistisk, at du har det svært eller har brug for andre. Alle mennesker har perioder, hvor ting kan være svære eller livet kan gøre ekstra ondt, og hvor man har brug for andre mennesker, og har brug for at snakke om, hvordan man har det. Det er ikke brok, det er menneskeligt at have behov for at tale om, hvordan man har det, og at man har brug for andre mennesker at læne og støtte sig op af, når man har det svært, og særligt, når man føler sig ensom. At du netop tænker over, om de er for meget for andre viser, at du ikke er egoistisk, men netop bekymrer dig og tænker på andre. Det er en rigtig god og vigtig egenskab at have.
Så jeg håber, at du ikke vil lægge mere i de svar, den bot gav dig, da det er helt forkert, og på ingen måder i orden at svare sådan, særligt ikke, når det handler om dine følelser og noget, så svært. Jeg håber, at du har nogle andre omkring dig, som du kan tale med om, hvordan du har det, selvom det måske ikke umiddelbart virker sådan - måske der er en voksen omkring dig i skolen, klub eller i familien? Og selvom jeg godt kan forstå, at det også må være svært at tale om, så må den bots svar til dig ikke stoppe dig, da det virkelig er vigtigt ikke at gå alene med sådanne svære følelser og tanker.
Hvis du ikke synes, at du har nogle omkring dig, så er du altid velkommen til at skrive til vores rådgivning eller bruge andre tilbud som Børnetelefonen. Ventilen har også tilbud til unge, som føler sig ensomme. Det er godt nok fra 15 år, men måske du snart fylder 15?
Til sidst vil jeg sige, at du ikke er alene - der er mange andre, der har det som dig, selvom det måske ikke altid er tydeligt. Og du er ikke forkert, fordi du har det som du har det. Du er ikke for meget. Mennesker har brug for andre mennesker, og særligt i svære perioder.
Mange hilsner
Pernille