Mine Problemer
brevkassespørgsmål af
johan
16 år
det er sådan at jeg har lidt problemer med mig selv og min krop f.eks at når jeg får den op at stå så ryger den meget hurtig ned igen plus den er ikke rigtig vokset særlig meget her de seneste år og jeg ved ikke om det måske kan være fordi min medicin som er sertralin,quetiapin og abilify gør noget som forhindre det men jeg har haft en kæreste men vi nåede aldrig at have sex fordi lige efter hun havde fået den op og stå så begyndte den bare at blive slap stille og roligt igen selv når jeg ser porno og nøgne damer så bliver den også stiv og hurtig slap igen så jeg tror ikke det har noget med sexualitet at gøre også fordi jeg kigger altid på piger og nu er jeg begyndt at flirte lidt med en pige som jeg syntes er virkelig sød men jeg er lidt bange for at sende hende dick pics selvom hun er med på det fordi den er så lille altså den er ikke sådan mega lille men den har ikke vokset de sidste 3 år og det begynder at bekymre mig den er måske de 15-16 i længde og 4-5 i bredde håber jeg kan få lidt hjælp

Svar:
Hej Johan,
Når jeg læser dit brev ser jeg to udfordringer: 1. Du har problemer med at holde erektionen og 2. Du er bekymret for størrelsen på din pik.
Hvis vi tager det sidste først, så er din pik en helt normal størrelse. En gennemsnitspik er ca 13 cm i stiv og ca 9 cm i slap tilstand, og selvom du allerede er over gennemsnittet, så kan din pik sagtens nå at vokse endnu. Pikken kan nemlig vokse så længe man er i puberteten, hvilket kan vare helt op til 18-20 års alderen. Så for mig at se har du ikke noget at være bekymret om. Heller ikke selvom den ikke er vokset de sidste tre år.
I forhold til det du skriver med, at du har problemer med at holde erektionen tænker jeg, at det sagtens kan have noget med det medicin du tager at gøre. Jeg er ikke læge, men jeg ved, at meget af den slags medicin påvirker sexlysten, evnen til at holde erektionen og evnen til at få udløsning. Men det at  vide, at det kan være på grund af medicinen gør næppe frustrationen over problemet mindre. Og det eliminerer i hvert fald slet ikke problemet. Derfor vil jeg råde dig til at tage en snak med din læge, hvor du forklarer det du oplever. Han eller hun har formentlig hørt om det før, og vil nok have nogle forslag til hvad der kan gøres. For det er ikke meningen, at en ung mand på 16 år skal have udfordringer med at holde rejsningen på den måde du beskriver.
Da jeg lige først læste dit brev tænkte jeg, at dine problemer med at holde erektionen måske havde noget med præstationsangst at gøre. Men når du skriver, at det også sker når du ser porno tvivler jeg på, at det er det. Derfor hælder jeg mest til, at det er medicinen der er skyld i det. I hvert fald til dels. For måske dine tanker også spiller dig et puds. Hvis du nu fx kommer til at tænke "bare den nu ikke bliver slap" bedst som den er blevet stiv, og kommer til at fokusere på, at den for alt i verden ikke må blive slap. Når man kommer til at fokusere på noget på den måde har det desværre som oftest den effekt, at det man ikke ønsker skal ske sker. I dit tilfælde, at din pik bliver slap. Du nævner ikke noget om dine tanker, så det er ikke sikkert, at det er tilfældet for dig. Men for din egen skyld kan det være værd at prøve at lægge mærke til, om du kommer til at overfokusere på det. Og hvis du finder ud af, at du gør det, kan du prøve at aflede dig selv, og prøve om du kan trække dit fokus tilbage til den situation du står i, i stedet for det, der ikke må ske med din egen krop. Det er ikke nogen nem opgave, men ved at være opmærksom på det er du allerede nået et godt stykke af vejen.
Jeg håber det kan bruges og ønsker dig held og lykke!
Mange hilsner,
Siv