Neglesvamp
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej Jeg har i mange år (omkring 10 år) haft noget der ligner neglesvamp i form af lidt gullige negle hovedsageligt på den yderste del af neglene og revner i neglen lidt som om der vokser en ny ud over den gamle. Udover det er de også lidt tykkere. Det er på begge fødder og både på tåneglen og så på tåen ved siden af. Det er ikke fordi jeg synes mine negle er så hårdt ramt i forhold til alt man kan finde her på nettet, så virker mit på den milde side trods de mange år. Jeg har aldrig været til lægen med det, da det først gik op for mig nu, at det nok var svamp. Så jeg købte mig noget Finail og er begyndt at bruge det, hvilket jeg har gjort i 5 uger, men så læste jeg på en hjemmeside i dag, at man ikke skulle bruge det, hvis man havde mere end to negle der var ramt. Jeg er nu i tvivl om jeg skal fortsætte eller om jeg egentlig skal stoppe det? Jeg ved også godt, at der er en tabletbehandling, men for det første kan jeg ikke sluge piller, og for det andet så har jeg læst de evt. bivirkninger og det bliver nok nej tak 😕

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Udfra din gode beskrivelse og egen undersøgelse, synes jeg også, at det lyder yderst sandsynligt med neglesvamp.
Finail kan du bruge så længe det drejer sig om en overfladisk svampeinfektion og hvis det er den yderste halve del af neglen, som er ramt. Jeg forstår det som om at begge fødders storetå og tåen ved siden af er ramt. Det vil jeg mene er "enkelte negle", og derfor kan du stadig have gavn af lokalbehandling. Du skal være opmærksom på at tånegle ofte skal behandles i 12 måneder med Finail. Så det kræver tålmodighed og god motivation.
Du har ret i, at der findes tabletbehandling, som også er langvarig, og pga potentielle bivirkninger skal diagnosen bekræftes før opstart af behandling. Det gøres hos din egen læge med prøve fra din negl. Hvis du ikke kan sluge tabletter, er denne metode måske ikke så relevant.
Det er også helt i orden at opsøge din egen læge for en nærmere snak. Din læge ville kunne bekræfte din mistanke om neglesvamp, gennemgå behandlingsmuligheder og i tillæg udelukke andre hud og neglesygdomme (hvilket er langt sjældnere end neglesvamp)
Jeg håber, du fik svar.
Venlig Hilsen
Bircan