Onani for meget
brevkassespørgsmål af
Mikkel
20 år
Hej jeg har et problem for jeg onanere meget lige for tiden det gøre jeg næsten hver dag og jeg kan ikke stoppe igen jeg ved ikke helt hvorfor så er der nogen der kan hjælpe mig med at stoppe med at onanere hver dag på forhånd tak for hjælpen

Svar:
Kære dig,
Godt, du skriver. Jeg kan forstå på det, du skriver, at du synes, du onanerer for tit, og gerne vil prøve at skære ned. Først og fremmest, vil jeg lige sige, at det er helt normalt at onanere hver dag, og at der absolut intet forkert er ved det. Det er sundt at udforske sin krop og orgasmer og udløsning er ligeledes sunde for helbredet! Så, sundhedsmæssigt er det kun godt, at du onanerer hver dag. At onanere hver dag, kan godt påvirke følsomheden og lysten til sex, og det kan sagtens medføre, at man måske overvejer at skære lidt ned. Hvis man har en seksuel partner, kan partneren måske hjælpe én med at undgå at onanere. Det kan også være, man vælger at mindske onanien for at opnå større nydelse, når man så endelig onanerer.
For nogle kan onani være forbundet med en form for skyld og skam - af en eller anden årsag, kan man føle, at onani er forkert. Det er der desværre mange, der føler, og det er også derfor, det kan være svært at snakke om. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du gør dig nogle tanker om, hvorfor du gerne vil stoppe med at onanere hver dag. Hvis det handler om, at du føler, onani er forkert, så tænker jeg nemlig, at der er nogle vigtige ting at arbejde med. Onani er ikke forkert, men sundt og helt normalt. Handler det derimod om nydelse eller bare det at bryde en vane, så er det bare med at øve sig i at lade vær. Det kan være svært i starten, og man falder nok i nogle gange. Men prøv at distrahere dig selv, lave noget andet lige så snart, du mærker lysten. Gå en tur eller se en ven. Du kan også øve dig i virkelig at mærke efter, mærke hvordan lysten føles. Gør det kun, når du virkelig har lyst - ikke bare fordi du keder dig eller fordi det er en vane.
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Sophie