Onani afhængighed?
brevkassespørgsmål af
Lukas
13 år
!Hej, jeg er en 13 årig dreng som er begyndt at onanere for et par uger siden.. jeg ville høre om jeg er afhængig fordi jeg har læst at hvis man gør det vær dag kan det vær afhængighed og jeg gør det vær aften.. jeg kunne godt skære ned på det men det er bare så rart så.. mine venner siger også de er begyndt på det men de gør det omkring 3 gange om ugen imens jeg gør det vær dag..? så jeg ville meget gerne høre om jeg er afhængig eller ej.. har også læst at hvis det går udover at man ikke ville være sammen med venner for at onanere istedet for så er det også afhængighed men det gør jeg ikke.. håber jeg får svar!

Svar:
Hey Lukas
Jeg kan godt forstå du undrer dig, men jeg kan forsikre dig om at du er helt normal.
Nogle onanerer kun ind imellem, mens andre onanerer mange gange hver eneste dag. Begge dele er lige almindeligt, og man behøver overhovedet ikke være afhængig bare fordi man onanerer meget.
Man er afhængig, hvis man under ingen omstændigheder kan lade være, og hvis onanien gør, at man ikke kan finde tid og overskud til andre ting i løbet af en dag. Der er nogle ganske få mennesker der onanerer så meget at de ikke kan være sammen med venner, gå i skole, passe et arbejde osv. Så kan man tale om afhængighed, men det du oplever er altså bare fuldstændig almindeligt.
Mange hilsner
Lasse