Onani
brevkassespørgsmål af
Ceci
11 år
Hej jeg er 11 år og jeg tænker meget tit på sex og at onanere. Jeg vil gerne prøve onani men ved ikke hvor jeg skal starte. Mine venner bruger fingeren, og det har jeg prøvet men synes ikke at det er nok. Jeg har heller ikke sagt det til min mor, så kan ikke købe kondomer Hilsen den triste pige

Svar:
Hej med dig Ceci
Det er bare super godt at du skriver herind, og jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar du kan bruge. Jeg kan se at du har sendt 2 breve herind, og jeg svarer på begge to her.
Først og fremmest, så skal du vide at det er helt normalt at man begynder at være nysgerrig på onani og sex, når man er i din alder. Det er også meget naturligt at man begynder at kigge lidt på videoer med det, men det er vigtigt at du husker at videoerne rigtig ofte ikke viser virkeligheden, og at de nogle gange kan være ret vilde. Så sørg for at du mærker efter hvad din grænse er.
Som du selv skriver, så er der mange som bruger fingeren til at onanere. Du skriver ikke hvordan de bruger fingeren, men jeg forestiller mig at det er ved at stikke den op i skeden - og at det er derfor du spørger ind til om der er andre ting man kan bruge. Før jeg lige svarer på det, så vil jeg lige nævne at de fleste har mere held med at onanere ved at stimulere (røre ved) klitoris. Klitoris kan bedst beskrives som en lille kugle der sidder øverst i skede åbningen. Den er meget følsom, så du kan mærke det, når du rammer den. Det er forskelligt hvor meget der skal til, så prøv dig frem, og find ud af hvad der føles godt for dig. Du kan også bruge f.eks. en gammel elektrisk tandbørste dernede (men brug den ikke til at børste tænder igen!) eller bruseren i badet.
Hvis vi så vender tilbage til det andet, så kan man godt bruge forskellige hjælpemidler til at onanere - det kan f.eks. være en gulerod eller noget andet som er langt, og ikke spidst. Det vigtige her er bare at du bruger kondom! På grønsagerne handler det om at der er bakterier som kan give dig en træls infektion dernede, eller du kan risikere at der knækker et stykke af som sætter sig fast - og så skal du til lægen. Så selvom du skriver at du ikke kan få fat i kondomer, så er det klart min anbefaling at du alligevel gør det. Du kan heldigvis købe dem i de fleste butikker og på apoteket, uden at din mor behøver at vide noget.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers vil jeg anbefale dig at tjekke privatsnak.dk ud.
Venlige hilsner
Signe