Onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa. Jeg er en dreng på 14 år og onanerer engang imellem.(jeg ser altid porno imens). Problemet er bare at hver gang jeg gør det har jeg haft det skidt bagefter. Jeg synes det er klamt og jeg siger altid til mig selv efter at jeg aldrig skal gøre det igen. Det holder jeg bare ikke. Hvad skal jeg gøre og er det okay at jeg ser porno mens man onanerer? Tak på forhånd

Svar:
Hej Anonym
Jeg tror mange kan genkende den følelse du beskriver. Onani, er for de fleste en meget privat ting. Selv om langt de fleste mennesker onanerer ind imellem, er det ikke noget ret mange taler åbent om. Derfor kan man også let få den følelse, at det er skamfuldt, eller måske endda forkert at onanere.
Men det er det altså ikke. Onani, er en god, og sund metode til at lære sig selv og sin seksuelle lyst bedre at kende. Der er intet forkert i det. Det er som sagt langt de fleste der onanerer jævnligt, og en stor del af dem der onanerer ser også porno ind imellem.
Det er helt naturligt at være nysgerrig på sex, og porno, kan være en måde at udforske nogle af de her lyster og tanker omkring sex. Det er helt i orden.
Bare husk at porno, ikke er ægte, men en opstillet situation. Derfor kan man ikke regne med at sex i virkeligheden, er som man ser i porno. Alle mænd, har ikke en kæmpe pik, som det kan se ud til i porno. Man behøver ikke skulle kunne en masse stillinger, og alle kvinder bliver ikke vildt liderlige så snart de ser en mand uden tøj på. Det er skuespil, ligesom andre film. Og så er det selvfølgelig også vigtigt at sige, at porno i bund og grund er lavet af voksne mennesker, til voksne mennesker. Derfor kan man også nemt komme til at se noget, der virker voldsomt eller mærkeligt. Og så er det altså bare lige med at slukke, og finde noget andet i stedet for.
Så altså. Din følelse er helt almindelig, men du gør altså ikke noget forkert. Både porno og onani, er en almindelig del af livet for de fleste mennesker på din alder.
Mange hilsner
Lasse