Angst for at blive gravid

brevkassespørgsmål

Angst for at blive gravid

brevkassespørgsmål af
Lea
17 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej:)

jeg havde ubeskyttet sex, for ca en uge siden. Han nåede at få den ud før, men ved at der stadig er chance for at jeg kan blive gravid.

Jeg har nu gårt og været vildt bange for at jeg er gravid, og har derfor haft det lidt dårligt de sidste par dage, og viser sig at være nogle af symptomerne ved gravidtet.Er det normalt at man føler sig sådan hvis man er bange om det?

Svar:

Hej Lea,

Det er helt normalt, at man går og får det skidt og begynder at få symptomer på graviditet, hvis man er bange for at være blevet gravid. Man kan blive så fokuseret på sin krop og de signaler den sender, at man begynder at mærke ting, der måske ikke er der. Og man kan hurtigt få overbevist sig selv om, at man så er gravid. Eller fejler noget, hvis det er en bestemt sygdom man er fokuseret på.

Hvorvidt du er gravid eller ej kan jeg ikke svare på. Når du har haft ubeskyttet sex, også selvom fyren trak sig ud inden han kom, er der en risiko for, at du er blevet gravid. Dog kan du ikke få svar på dette før du skal have din næste menstruation. Hvis menstruationen kommer som den plejer, er du højst sandsynligt ikke gravid. Hvis menstruationen udebliver kan det være et tegn på, at du er gravid. Dog kan menstruationen også blive forsinket eller helt udeblive, hvis man er meget stresset, og har mange bekymringer - netop som du har lige nu.

Den sikre vej til at finde ud af, om du er gravid, er at tage en graviditetstest. Dog kan du tidligst teste den dag, hvor du skulle have haft din menstruation, for først da er koncentrationen af det hormon som testen måler høj nok. Hvis testen er negativ, men du fortsat ikke får din menstruation, er det en god idé at teste igen et par dage senere. Hvis testen bliver ved med at være negativ og du stadig ikke får din menstruation, og fortsat er bekymret for om du er gravid er det en god idé at tage kontakt til din læge, så han/hun kan undersøge dig nærmere.

Så, det er altså helt normalt at have det som du har det, når man er bekymret for, om man er gravid. Det kan være et tegn på graviditet, men det kan ligesåvel være et tegn på, at du bekymrer dig.

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål