Onaner

brevkassespørgsmål

Onaner

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 1 år 6 måneder siden

Nogen af min veninder snakker om at de onaner og jeg vil på en måde også gerne prøve men jeg er bange for at det er farligt eller at det er forkert når man kun er 14.

Svar:

Hej dig,

Jeg vil starte med at forsikre dig om, at onani på ingen måde er farligt. Det er tværtimod rigtig sundt at onanere. For ser du, når man onanerer (uanset om man er pige eller dreng) så lærer man sin krop bedre at kende. Onani kan være en rigtig god måde at blive klog på, hvad du synes der føles rart og hvad der ikke føles rart. Når jeg skriver, hvad du synes føles rart, så er det fordi der som sådan ikke er nogle ”rigtige eller forkerte” måder at onanere på, men det er meget individuelt, hvad vi hver især synes føles dejligt og rart. Nogle kan lide det langsomt imens andre kan lide det hurtigt eller måske en kombination af begge dele. Den eneste måde du kan blive klogere på det, er ved at prøve dig frem. De fleste starter med at bruge deres fingre og forsigtigt prøve sig frem. Det kan være en god ide at bruge glidecreme, da det giver smørelse og kan gøre det nemmere, men det er meget individuelt, hvad folk kan lide at bruge.

Det er dog vigtigt, at man kun bruge glidecreme eller olier som er beregnet til intim brug. Glidecreme kan købes i de fleste dagligvarebutikker og i alle prisklasse, hvis man ikke vil på apoteket efter det. Det er meget forskelligt, hvornår piger og drenge begynder at onanerer, nogle starter tidligt imens andre begynder senere på det, og begge dele er helt normalt. For nogle kan det være grænseoverskridende de første par gange, fordi det måske er en uvant følelse at skulle røre ved sig selv. Så hvis du oplever det, er det helt en helt normal følelse. De fleste kommer over den følelse, så snart de begynder at være mere selvsikre i deres onani og igen det er meget individuelt hvornår folk føler sig sikre i det. Det afhænger både af hvor ofte man onanere og hvor hurtigt man ”lærer” at finde ud af, hvad der føles rart. Desuden kan onani også hjælpe med at gøre dig afslappet og mindre stresset, fordi din krop frigiver lykkehomoner som dopamin og endorfin. Og som det ikke er nok, så kan det hjælpe dig til at få et bedre sexliv, når du engang bliver seksuel aktiv, fordi i tråd med, at du lærer dig selv at kende, kan onani også gøre gode ting for en fremtidig partner, for du kan nemmere forklare ham eller hende, hvad der virker bedst for dig. Du kan læse mere om onani for piger HER. Med andre ord, så er onani hverken farlig eller skadeligt for dig.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Vh. Anja

cyberhusfabiennes billede
Anja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål