Omklædningsrummet
brevkassespørgsmål af
Mathias
13 år
Når vi har idræt i skolen tvinger min lærer mig til at gå i bad. Og det har jeg ikke lyst til, fordi når vi er i badet bliver jeg drillet med min ikke så store tissemand. De andre drenge i min klasse bliver ved med at kommenter på det. Og piller ved den. Og det synes ikke er okay. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej du,
Tak for dit gode spørgsmål, som jeg er rigtig glad for, at du har skrevet. Jeg kan sagtens forstå, at du ikke har lyst til at gå i bad efter idræt, når de andre drenge opfører sig sådan. Jeg kan også sagtens forstå, at du ikke synes, det er okay, for det er da bare slet ikke i orden.
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at i din alder begynder kroppen at udvikle sig rigtig meget, og det er sikkert nyt for både dig og dine klassekammerater. Alt det nye, der sker med kroppen, kan gøre stort set alle lidt usikre, og desværre kan denne usikkerhed også komme til udtryk i drilleri og mærkelige kommentarer til hinanden. Ofte kan sådan noget komme til at gå udover dem, som har udviklet sig meget, eller dem, der ikke er nået så langt i deres udvikling, fordi det er dem, der tydeligst er lidt anderledes en flertallet. Faktisk vil din krop blive ved med at udvikle sig helt indtil du er omkring 20 års alderen, så derfor kan det altså sagtens være, at din tissemand vokser sig større, end den er nu. Det kan også være, den ikke gør, og jeg er sikker på, at uanset hvad, så er du lige som du skal være, og det er tydeligt, at det er de andre drenge, der er galt på den. Der findes jo heldigvis ikke én størrelse, der er mere rigtig end andre. Jeg ved godt, det ikke er dét, du helt specifikt spørger til, men jeg tænkte, at det måske kunne være rart at vide i din situation, og at du husker på, at det faktisk højst sandsynligt skyldes de andres egen usikkerhed, at de opfører sig sådan overfor dig.
Du spørger, hvad du skal gøre, og det er jeg glad for, for jeg synes helt bestemt også, at der skal gøres noget. Mit bedste forslag er, at tage en snak med din idrætslærer om det der sker, når I drenge skal i bad efter idræt. Fortæl ham/hende det samme, som du skriver her. Jeg forstår godt, hvis det er en lidt svær samtale at have, men vis eventuelt spørgsmålet, som du har skrevet, hvis det er lidt svært at snakke om. Jeg er sikker på, at din idrætslærer heller ikke vil synes, at det er okay, og når han/hun ved, hvad der foregår, kan han/hun hjælpe med at få det stoppet. Det kan også være, I sammen finder på en løsning, og du kan jo fortælle din idrætslærer, at det er vigtigt for dig, at han/hun ikke fortæller de andre drenge, at I to har snakket sammen, hvis du ikke har lyst til det. Det kan også være, at din lærer kan tage en fællessnak med klassen eller drengene i klassen, som netop tager afsæt i det her med, at kroppens forandringer kan være svært for alle, og hvordan I derfor passer på hinanden. På den måde kan emnet komme på tale, uden det nødvendigvis lige skal handle om dig, men faktisk gælde for alle drengene. Nu ved jeg ikke, om du også oplever, at andre drenge bliver udsat for de kommentarer, som du får, men uanset hvad, så er det helt sikkert andre end dig, der føler sig usikre. På den måde kan sådan en fællessnak hjælpe med at sætte en ramme for, hvordan I opfører jer, og måske endda hjælpe andre end dig.
Du skriver ikke noget om, hvordan de andre drenge opfører sig, når I ikke har idræt. Hvis du oplever, at de også kan være lede og drille dig på andre tidspunkter, så synes jeg, det er en rigtig god idé at få delt med andre, hvordan du har det. Det er i hvert fald ikke noget, du skal gå med selv, og derfor er det supergodt, at du starter med at skrive herind til CH. Det kan være, at din idrætslærer efter jeres snak kan hjælpe med at fortælle de andre lærere, hvordan du har det, eller måske hjælpe dig med, hvem du ellers skal snakke med. Det kan også være en rigtig god idé at fortælle dine forældre, hvordan du går og har det. Grunden til, at jeg siger det, er fordi dine forældre garanteret altid gerne vil hjælpe dig, og kan tale med de andre forældre og lærere, hvis du oplever, at de tit driller dig.
Jeg håber, at det var en hjælp, så du kan få stoppet drilleriet efter idræt. Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du skulle få behov for det.
Held og lykke
De bedste hilsner
Vicki