Okay
brevkassespørgsmål af
Alina
10 år
Jeg 10år og jeg røre ved min vens tissemand han prøve putte finger i min tissekone jeg begyndt at sige lyde. Vi prøve han tog sin tissemand uden på mine underbukser vi begge bliv lidt vild er det okay når vi kun er 10

Svar:
Kære dig.
Tak, fordi du skriver, jeg kan godt forstå, du tænker, som du gør! Det er helt normalt at være lidt interesseret i kroppen - både sin egen, men lige så meget andres. Især det med at blive interesseret i andres kroppe begynder for alvor at betyde noget omkring din alder og frem. Den interesse er der absolut intet galt i! Det kan være enormt spændende og vildt, når man begynder at interessere sig for sex, man kan næsten ikke vente med at prøve det. På samme tid er det mega vigtigt, at man mærker godt efter i sig selv, så man er sikker på, man virkelig har lyst. Det gælder både for den første gang, men også for alle andre gange man har sex. Det er også vigtigt at mærke efter, om man virkelig har lyst, inden alle andre former for seksuel kontakt - for eksempel kys og berøringer på tissemanden og tissekonen. Det er meget forskelligt fra person til person, hvornår man har sex første gang. De fleste har sex første gang, når de er omkring 16 år gamle. Men der er også nogle, der gør det første gang, når de er for eksempel 13, og andre der først har sex, når de er for eksempel 23. Det vigtigste er, at man føler sig klar og har lyst. Måske man, inden man gør noget, lige skal stoppe op og tænke over, om det går for hurtigt. Har man været barn længe nok? Føler man sig fysisk klar? Føler man sig klar inden i også?
Når man begynder at have sex, er det vigtigt at vide, at vi i Danmark har en seksuel lavalder på 15 år. Det vil sige, at hvis en person over 15 år har sex med en person under 15 år, kan den ældre blive straffet for det, altså komme i fængsel, fordi det er ulovligt. Så man skal altid tænke over, hvem man har sex med, når man er under 15, for man vil jo helst ikke risikere, at den man har sex med, gør noget ulovligt.
Det er ikke ulovligt for dig og din ven at røre ved hinanden og have lyst til hinanden. Du spørger, om det er okay, når nu I kun er 10. Det er svært for mig at svare på, for det er meget meget forskelligt, om man er klar på det tidspunkt eller ej. Mange ville nok synes, det er tidligt, men det er jo i sidste ende DIG, der skal afgøre, om DU synes, det er for tidligt? Det er utrolig vigtigt, at du føler dig tryg, godt tilpas og ikke presset til noget. Du skal gøre det, du har lyst til. Det er også helt okay, hvis du finder ud af, at du måske ikke har så meget lyst til det hele alligevel, så kan du bare vente. Der er nok nogle voksne omkring dig, som vil tænke, at det er lidt tidligt, og du må huske, at det tænker og siger de jo for at passe på dig, ikke for at straffe dig. Det er ikke altid, man selv kan se, hvad der er bedst for én, og der er det nogle gange en god idé at lytte til de voksne, de prøver oftest bare at passe på én.
Du har hele livet foran dig, så du har ikke travlt, det må du også huske. Det er helt okay at være interesseret og synes, at det er spændende. Så længe du ikke føler dig presset til noget. Så giv dig selv tid til at mærke efter, hvad du har lyst til.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Sophie