Og eller at?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Sannie. Jeg synes ellers altid jeg har været ret godt klar over hvorvidt der skal stå at eller og i en sætning.. Men her på det sidste synes jeg ikke rigtig, jeg har kunnet finde ud af det. Har du en god måde at lære det på - jeg vil helst gerne fremstå som grammatik-nørd. :-P

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl, for når vi snakker kommer vi danskere ofte til at sig og i stedet for at eller omvendt.
Jeg kan fortælle dig:
- at at bruges foran navneform (fx "Frederik lovede at slukke for computeren".).
- Efter en bydemåde skal du skrive at: Fx "Se så at få noget tøj på.
- Efter to sideordnede ord i samme bøjning skal du skrive og: Fx "Peter ligge og sover på sofaen".
Jeg håber, at du kan bruge hjælpen.
Mvh. Sannie