obsessed?

brevkassespørgsmål

obsessed?

brevkassespørgsmål af
Signe
14 år
Oprettet 1 år 6 måneder siden

Der er en dreng som jeg godt kan lide men jeg ved ikke rigtig om jeg kan lide ham for meget? Altså om jeg er obsessed med ham. Fordi jeg vil hele tiden møde ham og jeg finder billede af ham på hans sociale medier og gemmer dem på min tlf. Jeg har et album med 12 billede af ham jeg har fundet på hans tiktok og insta. jeg tager tit den samme vej som ham så jeg bare han se ham. Jeg ved alt muligt om ham: hans sport og hans tiktok, men jeg har aldrig selv skrevet til ham eller sårn rigtig snakket med ham. Hvornår er man obsessed med nogen? Er jeg obsessed eller er jeg bare forelsket?

Svar:

Kære dig,

Det er spændende, at du har fundet en dreng, som måske giver dig lidt klidrer i maven. Det er fuldkommen naturligt,  at få sit første crush eller oplever sin første forelskelse,  når man er på din alder.

Jeg kan forstå, at du er lidt i tvivl om, hvorvidt du er obsessed, eller sindssygt betaget af ham eller om du faktisk er forelsket i ham, derfor tror jeg måske det ville kunne hjælpe dig lidt, hvis jeg beskriver for dig, hvad jeg tænker, der er forskellen på et cruch og en forelskelse.

Nogle beskriver et chush, som et stadie før en forelskelse. Det kan opleves som om, at personen er ektremt spændende og interessant, og man kan få lyst til at vide alt om personen.

Når år man er forelsket udløser hjernen nogle belønningshormoner, som gør, at det er fuldkommen naturligt, at man kan få lyst til at finde billeder af personen og gemme dem på ens egen telefon. At du kan få lyst til at gå samme vej som drengen, og i det hele taget gøre ting du ellers ikke ville gøre. Og selvom  belønningshomoner og forelskelse gør at man føler sig rigtig glad, så kan man samtidig godt komme til at føle sig helt obsessed eller sindsyg, og det er helt naturligt.

Jeg håber mine beskrivelser kunne hjælpe dig lidt på vej

De allerbedste hilsner fra Sara

cyberhussaras billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål