Ny lille dreng i familien
brevkassespørgsmål af
Liana
18 år
Hej cyberhus mine forældre har ikke børn til at bo hjemme vi voksen men de rummer en masse kærlighed til ders børnebørn og nu de så blive godkendt som plejefamilie og i fredags fik de en rigtig sød men stille 8årig dreng han er meget kærlig men folk skal ikke kom til ham han skal kom til dem så går det bedst han føler sig tryg ved mine forældre vi var og sige Hej lidt idag og efter min den ældste og min plejeblillebror har brændt krudt af gik han kold i min far s arm probleme er han vil ikke snakke bruge sprog han lukker øjne hvis nogen siger. Noget til ham og han bliver gal hvis en jakke eller trøje driller og det svært når barnet ikke vil bruge sprog og han kan godt. Ville dette gå over ?? K

Svar:
Hej med dig,
Det lyder til du har nogle rigtig dejlige forældre - og at du ligesom dem, bekymrer dig om andre, og at de skal have det godt. Det må fylde meget for jeres lille familie at have fået et ekstra barn, og så endda med særlige behov, og jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig omkring hele situationen.
Du skriver, at du bekymrer dig og tænker over, om dine forældres plejesøn vil komme sig over disse forskellige ting, som du nævner. Det lyder ud fra hans reaktioner som om, at han har haft en svær opvækst, hvilket kommer til udtryk gennem alle hans handlinger. At han er en del af jeres familie er stadig meget nyt for ham, og det må være overvældende for en lille dreng pludselig at skulle forholde sig til en helt ny familie, og skulle føle sig hjemme der. Vi andre kan jo også være tilbageholdende eller generte, når vi møder nye mennesker. Jeg kan derfor godt forstå, at han reagerer som han gør, og eftersom han ikke kender jer så godt endnu, så er jeg sikker på, at han nok skal udvikle sig og blive mere tryg ved jer på sigt. Men det kan tage tid, og det vigtigste er nok at I giver ham plads og ro til at finde sig til rette i jeres familie. Han er jo ikke en helt lille dreng mere og har oplevet meget i sit liv allerede og forstår en masse ting et barn på 2 år fx ikke ville gøre. Hans tilknytning kan derfor godt tage noget tid. Han skal jo også finde ud af, at I vil ham det bedste.
Mennesker udvikler sig meget positivt når de møder omsorg og føler sig trygge, så når dine forældres plejebarn føler sig helt tryg og føler, at nogen holder af ham, så tror jeg for alvor, at I vil se en positiv udvikling hos ham. Det er selvfølgeliv svært at sige, når jeg ikke kender hans problematikker og hvorfor han ikke kan bo ved sine forældre.
Jeg håber det hele bliver rigtig godt, og at I får en glad og harmonisk dreng på sigt!
Mange hilsner
Christina.