Ny hverdag
brevkassespørgsmål af
Samuel
10 år
Hej jeg frivilligt anbragt i familiepleje jeg bodet her 5 uger nu og i går fik jeg et anfald alså jeg bliv gal og råbt og skrig og slog virklig volsom men jeg forvente ballade men de holdt mig så jeg ikke kunne slå eller sparke alså de lagde mig i sofaen og da jeg faldt til ro siger de bare de elsker mig og de godt kan forstå jeg savner min mor. (Min mor er død ) de skælder mig ikke ud og hver morgen og aften kysser de mig godnat og godmorgen på panden hvorfor skælder de ikke ud

Svar:
Kære Samuel.
Jeg er rigtig ked af at høre, at din mor er død. Det er helt urimeligt, at du skal opleve det, når du ikke er ældre, og jeg kan godt forstå, at du savner hende meget. Det er helt naturligt.
Jeg tror, at grunden til at du ikke får skæld ud af din plejefamilie er, at de godt forstår, at det må være rigtig hårdt for dig, at du ikke har din mor, og at du savner hende rigtig meget. Selvom du blev meget vred og slog, så gjorde du det fordi du savner din mor, og det kan man ikke skælde dig ud over. Jeg synes ikke, at du fortjener at få skæld ud, fordi du bliver så vred og ked af det over, at du savner din mor. Og det virker til, at dine plejeforældre også tænker det samme. Det lyder til, at de er rigtig glade for dig, og holder meget af dig.
Jeg tænker på, om du kan snakke med dine plejeforældre, når du kan mærke, at du savner din mor? Det må ikke være rart for dig at få den slags anfald, hvor du bliver gal og råber, så måske I sammen kan finde ud af, hvad I kan gøre, så du ikke bliver så vred og slår. Det er helt okay at blive ked af det, men man kan godt blive helt ked af det bagefter over, at man har reageret voldsomt ved fx at slå nogen.
Jeg tænker også, at det er helt okay, hvis du fortæller dine plejeforældre dine tanker om at få skæld ud. Hvis du er vant til at få skæld ud af nogle andre voksne, kan det måske føles underligt ikke at få skæld ud mere, men det er ikke rart at få skæld ud, og jeg er sikker på, at dine plejeforældre ønsker, at du skal føle sig velkommen og tryg ved dem, og ikke være bange for, om du får skæld ud af dem.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Pernille