Normalt eller ej??
brevkassespørgsmål af
Freja
13 år
hej, jeg er en pige der er kommet i puberteten, og jeg har fået ret store bryster og kan nu gå med bh. Mit problem er at jeg ikke ved om drengene fra min klasse lægger mærke til det (det vil jeg gerne have at de gør) for så føler jeg at jeg er noget specielt. Jeg lægger også mærke til om de kigger på mig når vi har svømning. Er det normalt, at man gerne vil have at drengene kigger på ens kønsdele, og have at de røre ved ens kønsdele??

Svar:
Hej med dig.
Det er helt normalt, at man i puberteten begynder at synes, at drenge er spændende og mange begynder også at have seksuelle følelser for drenge eller begynder at tænke på sex. Derfor er der slet ikke noget mærkeligt i, at du tænker på, om drenge kigger efter dig og at du tænker over, hvordan det vil være, hvis de rører ved dig.
Jeg synes, at det er helt fint at have tanker, som du har. Måske begynder du også at have lyst til at gøre noget ved de tanker. Her er det selvfølgelig rigtig vigtigt, at du passer på dig selv. Hvis du møder en sød fyr og beslutter dig for, at du gerne vil have, at der skal ske noget, så er det rigtig vigtigt, at du ikke får overskredet dine egne grænser. Sørg for at mærke efter, om det egentligt er noget, du har lyst til. Mange begynder med at røre hinanden frem for at have sex med det samme. Igen vil jeg fortælle dig, at de fleste først har sex for første gang, når de er omkring 16 år gamle. Så du har slet ikke travlt med de her ting.
Hvis du begynder at have lyst til, at drenge skal røre ved dig, så vil jeg også råde dig til at undersøge, hvad du egentlig har lyst til. Måske onanerer du allerede, måske ikke. Ihvertfald begynder de fleste med at onanere, inden de har sex eller lignende første gang. Ved at onanere kan du lære noget om din egen seksualitet og få afløb for nogle af de tanker, du gør dig, når du tænker på drenge. Du kan læse mere om at onanere her.
Du skal slet ikke føle dig unormal for at have fået øjnene op for drenge og for det, at din krop forandrer sig. Det skal du bare nyde, for der kommer til at være mange spændende ting, som du går igennem i den her tid. Det at være i din alder betyder ofte, at man begynder at tænke mere på drenge og det kan være rigtig hyggeligt og man kan blive helt glad indeni, hvis der er en, man synes er lidt sød. Det skal du endelig bare nyde. Det med sex er noget, der senere kommer helt naturligt og ikke noget du behøver at tænke så meget over lige nu.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og jeg vil ønske dig held og lykke.
Venligst,
Signe M.