Noget at gå til/ gå op i
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej Cyberhus :) Jeg er en ung pige på 24 som virkelig har brug for et eller andet og bruge min tid på. Jeg er førtidspensionist så jeg har hele dagen for mig selv, med mindre at jeg er på et værested for unge sindslidende (bruger) Jeg er åben for lidt af hvert, men det skal være noget der ikke er fysisk krævende, da jeg har dårlige led samt slidgigt, så måske noget kreativt, men mister hurtigt inspirationen. Har i nogle forslag til hvad det kunne være ? Ikke bare inde for et emne eller noget, men en konkret ide!

Svar:
Hej med dig
Hvor er det skønt at du ikke bare vil sidde og lave ingenting, nu du har hele dagen fri, men i stedet prøver at holde dig aktiv. Jeg vil hjælpe dig så godt jeg kan.
Selvom man som du har en udfodring ved, at du ikke er fuldt mobil og måske ikke kan være det i længere tid pga. dine led, er der jo et hav af aktivitetsmuligheder alligevel. Jeg kan ikke nævne dem alle, for der er virkelig mange, men jeg kan komme med noget inspiration som du måske kan få ideer fra.
Hvor dårlige dine led er, har jeg ingen fornemmelse af, så du må sortere lidt i de forslag jeg kommer med, i dem du kan og dem du ikke kan.
Det aller første jeg kommer i tanke om er en meget let form for motion. Det behøver ikke være en hård sport, bare en gå tur om dagen på ca. 30 minutter (gerne fordelt over hele dagen). Svømning er også en oplagt motionsform, nu du har noget med ledene, da vandet ophæver en del af din vægt og skaber et let pres rundt om din krop, som nogen med dårlige led og gigt syntes hjælper og er dejligt.
Hvis du kan cykle er det også en mulighed. Du kan evt. varierer mellem de forskelle muligheder, så du laver noget forskelligt hver dag og på den måde ikke løber sur i det samme hver dag.
En fritidsbeskæftigelse som ikke er motion, kunne være at blive god til at skabe noget. Det kunne være at blive god til at male, at lave god italiensk/thailansk/brasiliansk eller bare dansk mad, skabe skulpturer i fx ler, af noget du holder af at se på fx en blomst eller måske skrive bøger/noveller om noget du går op i. Syning er nok ikke en mulighed, da det muligvis er for belastende. Men du kan jo have det i baghovedet.
En anden mulighed kan være omsorg og pasning af dyr eller planter. Dyrk nogle planter og prøv evt. at plante forskellige kerner fra frugter eller noget du finder i naturen og se hvad det bliver til når det vokser op. Man kan blive temmelig overrrasket.
En anden mulighed er, at studere et emne du syntes kunne være spændende. Du kunne fx starte med at låne en bog på biblioteket og måske supplere det med at gå på nettet. Så kunne du lave en scrapbook, altså et hæfte, hvor du klistre/opbevarer artikler, billeder og alt muligt om emnet og på den måde samle en masse viden om et emne du også bliver nærmest ekspert på.
Nu har du lidt at gå videre med og hvis der ikke lige er noget du tænder på af det jeg har skrevet, kan du måske bruge det som inspiration. Jeg synes også du skulle prøve at tage en snak med en af de voksne på værestedet og fortæl ham eller hende om hvordan du har det, fordi måske kunne de også hjælpe med nogle ideer. De kender dig meget bedre end jeg gør og det kan være en fordel..:)
Jeg håber i hvertfald du kommer videre og finder noget du syntes kan være sjovt og interessant at fordrive tiden med :-)
Claus