Nikotin og kroppen
brevkassespørgsmål af
Lise
15 år
Hej Jeg har taget snus de sidste par måneder. I starten kunne jeg mærke det kraftigt, men lidt efter list trappede påvirkningen ned, og jeg købte derfor den stærkeste man kunne få. Nu er det så bare sådan at den heller ikke påvirker mig, så mit spørgsmål er om kroppen bliver immun over for nikotin jo mere du indtager det?

Svar:
Hej Lise
Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg kan høre at du allerede er på rette spor.
Lige meget hvilket rusmiddel vi taler om, nikotin, alkohol eller noget tredje, så opbygger kroppen tolerance for stoffet, i takt med at du tager det.
Så hvis du gerne vil have en bestemt effekt/rus, så skal du med tiden have mere og mere for at opnå samme effekt.
På et tidspunkt vil din krop have vænnet sig så meget til stoffet, at du ikke kan opnå samme effekt mere. Til gengæld kan du risikere at du kommer til at opleve at du er nødt til at have en høj mængde nikotin, bare for ikke at have det dårligt.
Mange taler om at det er der, der sker en ændring, så man går fra brug til misbrug. For nu benytter man ikke længere rusmidlet for at opnå en eller anden "god" effekt, man tager det istedet fordi man er nødt til det, for ikke at få det dårligt.
Lige meget hvor meget du tager, kan du ikke få den der effekt du har oplevet før. Din krop har ganske enkelt opbygget for høj tolerance. Den bedste vej til at skulle mærke en effekt på et senere tidspunkt er ved at skære ned, eller helt stoppe i en periode. Måske kunne det her endda være en motivation til at stoppe helt, hvis du har haft den tanke, for jeg tænker at det lyder som om du står ved en skillevej, hvor du skal træffe en ret vigtig beslutning i forhold til om det er dig der bestemmer over snus, eller om det er snus der bestemmer over dig.
Mange hilsner Julie