Nervøs for at være gravid
brevkassespørgsmål af
emma
17 år
Så jeg har et spørgsmål, og har søgt længe på nettet, men kan ikke finde et svar på dette.
Min kæreste og jeg er begyndt at have sex med kondom selvfølgelig, for jeg er ikke på p piller.
Forleden da vi sov sammen, begyndte vi at kysse osv. men så stak han sin pik ind uden kondom, og så hurtigt ud igen, hvor efter han så tager kondom på og først kommer der efter (det skal lige siges vi havde ikke lavet noget inden vi kom der til).
Mit spørgsmål her er så, kan jeg være blevet gravid af det? Selvom det var omkring 20 sekunder.
Mvh

Svar:
Hej Emma.
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller. Og svaret er faktisk, at ja, i princippet kan du godt blive gravid af at din kæreste er oppe i dig hurtigt, selvom han ikke kommer. Men sandsynligheden er meget, meget, meget lille.
Grunden til, at der stadig er en sandsynlighed for graviditet, selvom fyren ikke kommer, er fordi, når han bliver seksuelt opstemt, kommer der noget væske ud af hans penis, der hedder præsperm, som fungerer som en form for glidecreme. I præspermen kan der godt være nogle sædceller, og det er derfor, der er en lille sandsynlighed for graviditet. Men for at man kan blive gravid skal det også skal passe med, at man har ægløsning, som man har en dag om måneden. Så derfor er sandsynligheden for at blive gravid med præsperm ekstrem lille, så jeg vil ikke være bekymret, hvis jeg var dig. Men sandsynligheden er der selvfølgelig stadig, selvom den er meget lille, så det er vigtigt, at I passer godt på, hvis I vil undgå graviditet.
Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål.
Mange hilsner
Karoline