Fjerne pornovideo

brevkassespørgsmål

Fjerne pornovideo

brevkassespørgsmål af
Jacob
19 år
Oprettet 5 år 6 dage siden

Hey, seriøst vigtigt spørgsmål.

Der en video af mig og min eks på den side der hedder xxx. Skriver ikke hvad den hedder da allerede 20.000 har set den!!!

Vil gerne have den VÆK for man kan se vores ansigter, men synes det er pinligt og kan ikke sige det til politiet for min kæreste var ikke buksemyndig (hun var 12 og jeg var 15). Det er 4 år siden nu og har aldrig været et problem men det giver mig seriøst dårlige nerver nu.

Help!

Svar:

Hej Jacob.

Det er rigtig godt, at du skriver ind, for det er en alvorlig problemstilling, du står i, og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du kan/skal gøre.

Det lyder til, at du er klar over alvoren i, at den her video af dig og din eks ligger på en hjemmeside. Og der er flere ting der gør, at det er ret så alvorligt. For det første har din ekskæreste på det tidspunkt videoen er blevet optaget været væsentlig under den seksuelle lavalder, og du har været over, og derfor kan det i henhold til loven om den seksuelle lavalder betyde, at det ikke har været lovligt for dig at have sex med hende - selvom hun har givet sit samtykke (§222 i straffeloven).

Den anden problemstilling er, at der er blevet optaget en sexvideo af jer og sidenhen delt. Jeg antager, at du måske har haft noget at gøre med at optage selve videoen. Hvordan den er blevet delt og havnet på siden, skriver du ikke noget om. Men i og med at din ekskæreste var under 15 år, så vil en video af hende i en seksuel situation være producering af børnepornografi, hvilket også er ulovligt (§235 i straffeloven). Og ligeledes vil spredningen også være ulovligt.

Hver gang der er nogen, der ser den her video af jer, bliver der begået et overgreb mod jer, og særligt mod din ekskæreste, da hun var et barn, og faktisk stadig juridisk set er et barn. Det er rigtig alvorligt, og noget, der kan få store psykiske konsekvenser for din ekskæreste, og særligt hvis hun er klar over, at den her video er blevet delt og ligger offentlig tilgængelig. Og derfor er det enormt vigtigt, at den her spredning bliver stoppet. Jeg kan godt forstå, at det ikke er særlig tiltalende at skulle kontakte politiet, fordi du godt ved, at du har gjort noget ulovligt, som kan få konsekvenser for dig. Du skriver også, at du synes det er pinligt, og jeg kan også godt forstå, at det ikke er særlig rart, at så mange har set jer i den her intime situation. Men jeg bliver nødt til at sige, at det her er meget større end din oplevelse af, at det er pinligt, fordi der bliver begået reelle overgreb mod din ekskæreste.

Jeg ved godt, at det nok ikke er det svar, du søgte, men der er sket noget ulovligt og noget, som kan have/har rigtig store konsekvenser, og derfor er det rigtige at gøre at gå til politiet. Vi begår alle fejl, nogle større end andre, men det er så vigtigt at handle på de fejl, man har begået, hvis det har store konsekvenser for andre og en selv. Du har en alder nu, hvor der nok ikke kan være nogen tvivl om, at du må vide, at det der er sket, ikke er godt, og at din kæreste har været under den seksuelle lavalder. Og hvis politiet så finder frem til den her video, og du ikke har prøvet at stoppe spredningen eller kontaktet politiet selv, så vil situationen være meget værre end hvis du havde prøvet at gøre noget for at stoppe spredningen. Når man samarbejder og indrømmer, at man har gjort noget forkert, er politiet ofte også mere åbne overfor din side af historien. Jeg kan selvfølgelig ikke give dig nogen garanti for, hvordan politiet vil reagere. Men der er ingen tvivl om, at det er bedre, at du selv henvender dig end at de skal finde frem til dig.

Du kan også prøve at henvende dig til sletdet.dk, som tilbyder rådgivning til unge, der har har fået delt eller selv delt krænkende materiale online. De vil også kunne hjælpe dig med, hvordan du skal håndtere situationen.

Igen - det var nok ikke det svar, du havde håbet på at høre, men jeg håber alligevel at du virkelig vil overveje, hvad der er det rigtige at gøre her, nemlig at handle på det og hjælpe med at stoppe spredningen.

Mange hilsner Karoline

Karolines billede
Karoline fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål