Nervøs vedr. mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa!
Nogle dage inde i sidste månede, fik jeg min første mens. Men nu er jeg bare så super nervøs over hvornår jeg får min mens igen i denne månede. Jeg går hele tiden rundt, og har det dårligt indeni, fordi jeg tænker bare “hvad hvis jeg pludselig har blødt igennem, og ALLE ser det?” ååårh, det så nervepirrende!
nogen gange føler jeg også bare jeg bløder sygt meget, og jeg får ondt indeni fordi jeg bliver så nervøs over om jeg har fået den igen eller ej. Der var et tidspunkt hvor jeg fik et lille breakdown fordi det ville være så pinligt, hvis den bare kom så pludseligt uden jeg vidste det.
Jeg vil gerne høre: hvordan kan jeg mærke at  jeg får min mens? Fik ikke smerter sidste gang, der kom det bare ud af det blå, da jeg tog mine bukser af.

Svar:
Hej med dig
Øv, det er aldrig sjovt at gå og være nervøs over, hvornår man får sin mens. Jeg tror mange piger kender til dine bekymringer, og derfor er det rigtig godt du skriver, så andre også kan få noget ud af dit brev.
Det er meget forskelligt, om man som pige mærker, at man får sin mens. Nogle piger kan få mavesmerter, men ligesom du beskriver, så er det også helt normalt, at man slet ikke mærker noget inden ens menstruation kommer. I de første år efter den første mens er det almindetligt, at blødningerne kan være uregelmæssige, og derfor kan det også være svært at holde styr på, hvornår den kommer igen. Nogle gange giver kroppen dog nogle tegn på, at ens mens er på vej, som du kan prøve at holde øje med. Tegnene kan eksempelvis være, at man får mere udflåd end tidligere og at ens udflåd ændrer farve eller bliver tykkere. I de perioder kan du bruge et trusseindlæg, så du også er forberedt, hvis det udvikler sig til menstruation. Ligesom ved menstruation er det vigtigt, at skifte sit trusseindlæg regelmæssigt, så man eksempelvis ikke går med det samme trusseindlæg en hel dag.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det vil være pinligt at bløde igennem, så alle ser det. Der er mange piger, der ligesom dig, er nervøse for, at menstruationen lige pludselig vælter ud på et uheldigt tidspunkt. Måske kan det berolige dig lidt at få at vide, at menstruationsblodet almindeligvis ikke bare fosser ud. Ofte vil der bare komme en lille smule blod eller brunligt udflåd i starten af menstruationen, som du kan mærke i dine trusser og derfor kan nå at sætte et bind i inden du bløder igennem, så andre ser det. Et godt råd er altid at have et par trusseindlæg eller bind med i tasken, så du er forberedt hvis din mens pludselig kommer.
Det kunne være rart, hvis kroppen gav et tydeligt signal om, hvornår menstrautionen kommer, men selvom det ikke sker, så tror jeg helt sikkert, at du med tiden bliver mere rolig i forhold til din mens i takt med, at du har vænnet dig til det og den kommer regelmæssigt. Dine veninder mærker sikkert den samme nervøsitet omkring deres mens som dig, så måske I kan snakke om det og give hinanden gode råd.
Jeg håber du kan bruge mit svar og vend endelig tilbage, hvis du har noget på hjertet.
Varme hilsner
Maren