Fortælle mine forældre om mistet mødom?
brevkassespørgsmål af
HV
15 år
Jeg mistede min mødom her i weekenden. Jeg føler det er en kæmpe ting for mig og jeg har ikke tænkt på andet siden og drømmer om det om natten. Det var en utrolig oplevelse. Okay jeg kom ikke ved det men det gjorde jeg jo med det samme da jeg kom hjem til mig selv og fik hånden derned og tænkte på det. Og jeg er glad for oplevelsen for jeg er stolt af jeg kunne og det gjorde ikke særlig ondt og drengen kom hurtigt. Så gør det ikke så meget at jeg selv først kom da jeg kom hjem. Jeg har fortalt det til en meget tæt veninde som jeg ved ikke fortæller det videre. Og hun støtter godt op om mig. Jeg plejer jo at fortælle næsten alt til mine forældre men det har jeg altså ikke gjort endnu. Jeg har et godt forhold til dem men lige her tror jeg måske godt jeg vil beholde det for mig selv. Er det forkert?

Svar:
Hej med dig,
Det er helt normalt at der kommer nogle ting og nogle situationer i livet, som man ikke har lyst til at fortælle sine forældre om, også selvom man normalt fortæller dem alt.
Jeg tænker faktisk også, at det er de færreste forældre, der forventer at få alt at vide af sine børn, især når det kommer til teenagelivet og begyndelsen af det seksuelle liv. Du kan også prøve at huske på, at dine forældre også selv har været din alder, hvor de på et tidspunkt oplevede at have sex for første gang, og det fortalte de måske heller ikke til deres forældre. Og det er helt okay.
At have sex for første gang er en meget privat og intim ting mellem dig og den anden person, og faktisk behøver du slet ikke at fortælle det til nogle. Det er kun dig der vælger om du vil sige det og hvem du selv vil sige det til. Nogle synes det er rart at fortælle det til fx en veninde man stoler på, netop som du også har gjort. På den måde kan man få snakket om hele oplevelsen, og det kan være rart når det er en stor ting og fylder rigtig meget i hovedet.
Som jeg forstår på din besked, vil du helst holde det for dig selv og ikke fortælle dine forældre om din første gang, og det er helt okay! Der er intet forkert i at holde en så privat og intim situation for dig selv. Og jeg er faktisk sikker på at dine forældre ville tænke det samme, hvis de blev spurgt om det var forkert at holde for sig selv. Generelt er det helt i orden at holde ting for dig selv, og det er også helt naturligt at gøre. Særligt i teenageårene men egentlig igennem hele livet.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus