Må man dele chat hvis man ik kan se hvem der sendte?

brevkassespørgsmål

Må man dele chat hvis man ik kan se hvem der sendte?

brevkassespørgsmål af
B
20 år
Oprettet 1 år 1 uge siden

Må man dele chats hvis man ik kan se hvem der sendte? Ser tit på fx. Tiktok at nogen viser deres private chats med andre mennesker men streger vedkommendes oplysninger ud så man ikke ved hvem det handler om er det lovligt/ulovligt hvis man ikke har spurgt om lov

Svar:

Hej B.

Det er et rigtigt godt spørgsmål! Som udgangspunkt må man gerne dele samtaler, man selv har været en del af. Men det kommer helt an på indholdet. Der findes en lov i straffeloven, der hedder §264d, der handler om, at man ikke må offentliggøre personlige og private oplysninger, som personen kan forventes ikke bliver delt med offentligheden. Og selv hvis man anonymiserer fx ved at skjule navnet, så kan det godt være, at andre, der kender personen, kan genkende vedkommende. Så selvom man har været en del af samtalen, er det altså ikke hvad som helst man må videredele. Selvom man anonymiserer. Medmindre man har fået lov.

Der er mange influencers fx, som deler de beskeder, de har modtaget. Og ofte vil det være uskyldigt indhold, som kan være svar på en story eller en video. Og så er det okay. Men det afhænger af indholdet i beskeden. Så selvom navnet bliver streget ud, skal man altid overveje, om personen i beskeden kan føle sig udstillet, eller at man kommer til at dele private informationer.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål