Må jeg få en kanin
brevkassespørgsmål af
Agnes
13 år
Hej cyberhus
jeg vil rigtig gerne have kaniner (altså to), men mine forældre siger hele tiden nej. jeg havede kanin da jeg var 9 år. min mor siger at jeg ikke kan passe dem, fordi hun tæker på at vi ikke kunne finde ud af det, da vi var små, og hun syndes det er lidt klamme. Min far siger han ikke vil have dem fordi de tiltreker rotter.
min lillebror kan ikke tåle dyr med pels (han vil også gerne have kaniner). Jeg har sagt at vi kan få kaniner istedet for kat eller hund, fordi kaniner står ude
hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Agnes
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have kanin, for de er altså også helt fantastiske.
Jeg kan godt høre at det ikke er så enkelt, når det er så meget modstand fra dine forældre.
Der er jo ikke et bestemt råd der kan gøre at du må få kaniner, for det er selvfølgelig dine forældre der bestemmer. Og nogle af deres grunde til at det ikke er en god idé, er jo også gode grunde.
De er bekymrede for at du ikke kan passe dem, fordi I har haft den oplevelse før. Hvad skal der mon til for at dine forældre bliver trykke ved at du kan passe et dyr bedre den her gang? Måske kunne det hjælpe at lave nogle klare regler for hvad dine pligter skulle være, og hvad sker der hvis det viser sig at du ikke kan passe dem alligevel?
Kaniner og alle andre dyr som man har i haven, kan tiltrække rotter, og det er virkelig ikke rart. Hvis det er en bekymring der fylder meget for din far, skal I måske overveje om det var bedre at have dyr, der ikke skal være i haven?
Jeg tænker lidt det samme i forhold til din bror. Hvis han ikke kan tåle pels, kan det godt være problematisk at have kaniner...også selvom de er i haven. For deres hård vil sidde på dit tøj, som du så bærer indenfor. Igen kunne det måske give mening at kigge på mulighederne for andre dyr end kaniner.
Når nu det er en kanin du ønsker dig helt vildt, kan jeg godt se at mit svar ikke nødvendigvis hjælper så meget. Men nogle gange er det vigtigt at lede efter andre muligheder, hvis det man ønsker sig, bare ikke kan lade sig gøre lige nu.
Så måske kunne du snakke med dine forældre om dyr i det hele taget. Måske er der nogle dyr, som I kunne blive enige om? Nogle fugle kan f.eks. blive meget tamme, så man kan kæle med dem, lidt ligesom en kanin? Man kan ikke kramme på fisk eller skildpadder men til gengæld har de ikke pels, som kan genere din bror.
Måske kan I sammen finde frem til et eller flere dyr, som du faktisk synes er sjove, søde og spændende, og som dine forældre er okay med.
Jeg håber det lykkes for dig, at finde en god løsning.
Mange hilsner Tanja