Må ikke shave
brevkassespørgsmål af
L
13 år
Jeg ville gerne shave forneden men må ikke for min mor. Hun siger det er sundt at have hår og det med at shave må vente til jeg bliver ældre. Men jeg har fået en veninde som er supersød og hun har snakket om vi ikke skal prøve at sove sammen en af de næste weekender. Til netop den lejlighed ville jeg virkelig gerne være glat men ved ikke hvordan jeg skal få lov af min mor. Hvilke argumenter kan jeg bruge? Eller skal jeg bare gøre det uden hun ved det? Har i nogen gode råd?

Svar:
Kære L
Det er rigtig godt at du deler sådan en måske mehey følsom tanke. Først og fremmeste skal du vide, at det er helt normalt at have de her tanker og følelser. For at gøre mit svar best overskueligt vil jeg dele det op i afsnit.
Dine følelser er gode nok:
Først og fremmeste så er det er din krop, og det er helt forståeligt, at du gerne vil føle dig bedst tilpas i den, især hvis du skal være sammen med og tæt på din veninde. Mange begynder at tænke over kropsbehåring og trimning/shaving i din alder, og det er ikke forkert eller mærkeligt.
Hvorfor siger din mor måske nej?
Du nævner, at din mor har sagt, at det er “sundt” at have hår, og det er heller ikke helt forkert. Kropsbehåring har en funktion, fx skal det beskytte mod irritation og bakterier. Med det sagt, så er der stadig mange som fjerner det fordi de fortrækker enten at være glatbarberet eller holde det nede, det er en smagssag og helt almindeligt. En mulig årsag til hvorfor din mor ikke vil have du barberer dig er måske fordi hun forbinder det med at være “for voksen”, eller måske er hun bekymret for, at du gør det pga pres fra folk omkring dig.
Hvad kunne du sige til din mor, så hun måske bedre forstår.
Hvis du gerne vil prøve at snakke med hende, så vil jeg liste nogle forskelllge sætninger du kan gøre brug af. Husk blot at være rolig og respektfuld i tonen.
”Det handler ikke om, at jeg synes det er ulækkert, jeg vil bare gerne føle mig bedre tilpas i min krop, og derfor vil jeg gerne prøve at shave.”
”Jeg vil gerne have lov at vælge, hvad jeg gør med min egen krop. Jeg ved godt jeg er ung, men jeg føler mig ubehagelig tilpas med kropsbehåringen dernede. Jeg skal nok være forsigtig og hygiejnisk når jeg gør det.
”Jeg gør det for mig selv mor, jeg gør det ikke fordi de andre gør det. Det er bare en ting, jeg selv har lyst til at prøve.”
Det kan også hjælpe din sag, hvis du lytter og forsøger at forstå hendes bekymring. Hvis du lytter til hende vil hun sikkert også lytte på dig hvis begge forklarer jer roligt og respektfuldt. Fortæl hende du ønsker lidt mere frihed til at bestemme over egen krop og tage dine egne valg.
Hvis du overvejer bare at gøre det:
Det er selvfølgelig dit valg, men husk at tænke på følgende.
Har du adgang til en god, og ren skraper? Har du barberskum til rådighed?
Hvis hun opdager det, er du klar til at stå ved det og tage snakken bagefter?
Er det det værd? Eller ville det give for meget stress bagefter?
Hvis alt går vel med din mor eller du bare vælger at kaste dig ud i det, så vil jeg for en god ordens skyld lave en lille guide til hvordan du kunne gøre det.
1. Sørg for huden er fugtig, så glider skraberen bedre på huden.
2.  Brug altid en ren og skarp skraber.
3. Brug helst barberskum eller andet gel eller sæbe, bare så du ikke får små rifter eller sår
4. Barber forsigtig med hårene.
5. Skyl efter med lunkent vand og undgå stramme trusser bagefter.
Til sidst:
Jeg vil runde mit skriv af med at sige det er som sagt helt okay at du ønsker at barbere dig og bare vil føle dig bedre tilpas i din krop, men prøv så vidt muligt at gøre det på en måde, hvor du også føler dig tryg og ikke skal gå rundt med dårlig samvittighed eller frygt for din mors reaktion. Hvis du har mod på det, så tag snakken med din mor. Jeg ved det måske vil være ekstrem grænseoverskridende og måske pinligt at skulle tage den snak med din mor, men hvis det er for meget at sige det til hende ansigt til ansigt så overvej fx at skrive et brev til hende eller en sms, det kan også være en mulighed.
God vind til dig.
Med venlig hilsen Kylie.