Muskel-"spasmer"
brevkassespørgsmål af
Luna
16 år
Min kæreste har det med at få hvad jeg bedst kan beskrive som muskelspasmer når vi er sammen. Det er nærmest sådan nogen små ryk og han får dem i hele kroppen. Det er blevet bedre men alligevel kan jeg ikke finde noget med hvorfor. Jeg har kun lagt mærke til at han gør det når vi er sammen og fx bare slapper af og ser film, men ikke når han er sammen med andre. Han gjorde det mest i starten af vores forhold, men det kommer til tider og ret ude af det blå. Kan der være noget i vejen med mig som er årsag til det? Eller er det bare helt normalt?

Svar:
Hej Luna
Jeg kan med det samme sige at der stemt ikke er noget galt med dig, og at din kærestes spasmer ikke skyldes dig.
Det du beskriver kunne godt lyde som, det mange kalder kuldegysninger.
Ud over en følelse af kulde, kan kuldegysninger, hos nogle, give små ufrivillige muskelsammentrækninger.
Kuldegysninger kan opstå helt ufrivilligt, når vi bliver fysisk eller følelsesmæssigt berørt.
Det kan ske, hvis man hører noget musik, som bringer gode minder frem. Hvis man bliver nusset på armen, eller hvis man bare oplever en rigtig dejlig følelse i kroppen.
Det kan også ske hvis man bliver bange eller chokeret, men jeg tænker ikke det er det, det handler om.
Så jeg tror ikke der er noget galt med dig, men det kunne godt handle om at din kæreste bare oplever at der strømmer en masse gode følelser igennem ham, når I er sammen. Og så reagerer hans krop med de her sammentrækninger.