muligvis gravid?
brevkassespørgsmål af
F
19 år
Hej Cyberhus Skriver fordi jeg synes i plejer at være gode til at guide og give en vis ro hvis man tumler rundt med noget. Anyway, jeg er lige stoppet på p-piller for cirka 2 måneder siden nu og jeg fik min første menstruation allerede cirka kun 14 dage efter jeg stoppede på p-piller og havde en helt præcis cyklus på 28 dage da jeg var på pillerne, så den kom altså lige 2 uger for tidligt. Men jeg har godt læst at ens cyklus godt kan være lidt mærkeligt efter pillestop, så set vel fint. Nu er min mens forsinket med snart en uge (jeg bruger en app som tracker min cyklus) Jeg har haft afbrudt samleje med min kæreste et par få gange efter jeg stoppede på p-pillerne. Jeg ved godt man kan blive gravid af afbrudt samleje selvom risikoen er ret lav og tænkte den ville være endnu lavere når man nu lige er stoppet på p-piller. Vi ser ikke hinanden tit, så der kan ikke have været rester af sædceller i præspermen, hvilket jeg ellers har hørt noget om. Jeg tog allerede en gravitets første dag min mens var forsinket og den viste negativ, men det ved jeg den kan gøre hvis det bliver gjort for tidligt. Mit spørgsmål nu er så bare om der er nogle ting jeg kan gøre for at berolige mig selv eller finde ud af hvor høj risikoen er for eventuel graviditet? Det er i hvert fald planen at tage en test igen om en uges tid hvis min mens ikke er kommet og så tage den derfra. Men indtil da vil jeg gerne bare prøve at slappe af, for ved at stress også kan forsinke det Mange hilsner

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Som du selv nævner, er der en chance for at blive gravid, selvom man har haft afbrudt samleje. Og det er svært at regne med menstruationscyklus, hvis man lige er stoppet med p-piller, og under alle omstændigheder en meget usikker måde at "beskytte" sig på. Chancen for graviditet er meget lille, som du selv nævner, men indtil din næste menstruation, er der ikke rigtig noget, som kan give dig svar ud over ny graviditetstest.
Håber du finder ro, og så vil jeg anbefale anden form for beskyttelse i fremtiden, hvis du ikke ønsker graviditet.
Bedste hilsner
Mads