Mulig graviditet
brevkassespørgsmål af
Caroline
17 år
Hejsa
Den 2/2-2019 havde jeg sex med min kæreste, det var sådan at under sex gik kondomet i stykker og han kom oppe i mig. Jeg er ikke på p-piller eller andet. Jeg tog dagen efter en fortrydelsespille, men er ikke sikkert på den har virket. Jeg havde det ikke dårligt efter jeg havde taget den.
En uge efter ca. fik jeg sådan noget brunt udflåd/menstruation, som gik væk efter nogle dage.
I sidste måned fik jeg min menstruation den 21/1, og min menstruation pjeler normalt at komme nogle dage efter hvad den gjorde sidste måned. Så her den 25/2 fik jeg "menstruation", det var dog bare meget brunt og lignede mere gamlt blod. Jeg pjeler normalt også at bløde meget mere end hvad jeg gjorde den 25. og frem ad. Vil dog også sige at det lignede heller ikke udflådt, da der var ret meget.
Ved virklig ikke hvad jeg skal gøre, har læst på forskellige sider som alle siger noget forskelligt.

Svar:
Hej med dig,
Mange tak for dit sprøgsmål. Hvor er det godt du skriver.
En fortrydelsespille forhindrer i det fleste tilfælde graviditet, hvis den tages hurtigt (som du gjorde), men den beskytter ikke 100% mod graviditet. Derfor vil jeg råde dig til at tage en graviditetstest for at sikre dig, at du ikke er gravid. Det har ikke nogen betydning for virkningen om du blev dårlig eller ej efter at have indtaget fortrydelsespillen, og det er meget almindeligt at pletbløde efter at have taget en fortrydelsespille.
Det lyder som om, at du har fået din menstruation som du plejer og til tiden d. 25/2, hvilket gør det mindre sandsynligt at du skulle være gravid. Men jeg vil alligevel råde dig til at tage en graviditetstest, da en fortrydelsespille som sagt ikke er 100% sikker.
Derudover beskytter fortrydelsespillen ikke imod kønssygdomme, og derfor er det en god idé at tage til lægen og blive testet for det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner,
Emilie
Læge