Motion, Mad og kost?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg vil gerne høre om, du/i havde nogle gode råd til at tabe sig og hvad man kan spise? Jeg dyrker rigtigt meget sport, over 10 timer om ugen og bruger rigtigt meget tid på det.. Men jeg er ikke en af de tynde, men det vil jeg gerne være, spørgsmålet er hvordan? jeg er normalvægtig lige nu, men vil gerne have den nederste del af maven fladere da jeg allerede har lidt four-pack.

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig dejligt at høre at du dyrker en masse motion, det er helst sikkert halvdelen i det at leve sundt (og måske tabe sig). Hvor den anden halvdel, som du også skriver er sund kost.
Jeg lægger mærke til, at du skriver du er normalvægtig nu, men gerne vil være en af de tynde. Når du er normalvægtig, men gerne vil være tyndere som de andre, så kan det godt være at de andre faktisk er undervægtige. Derfor kan jeg ikke anbefale dig, at du taber dig så meget, at du ligner de andre. Jeg vil prøve at give dig nogle råd om motion og kost, men jeg synes det ville være en god ide at tage en snak med for eksempel en sundhedsplejeske på din skole, eller en anden voksen som ved noget om kost og motion, men som også kan se dig. Det kunne måske være din træner?
Vi har alle forskellige kroppe og det er meget nemmere at give dig råd, hvis den voksne kan se hvordan lige nøjagtig din krop er skruet sammen.
Hvis vi først skal snakke om motionen. Det er vigtigt at man rør sig 30 minutter om dagen, hvilket du i hvert fald også gør med 10 timer om ugen. Men det er også rigtig vigtigt at kroppen får hvile så den restituere, hvilket meget kort vil sige at muskelvævet i musklerne man har brug bliver opbygget og forstærket. Man får derfor de bedste resultater af sin træning ved ikke at "motionere" de samme muskler hver dag.
Jeg kan ikke se ud fra dit spørgsmål hvordan du træner, men kan kun se at du træner rigtig meget, og synes derfor det er vigtigt at du ved at kroppen i høj grad også har brug for hvile.
I forhold til det du skriver med, at du gerne vil have den nederste del af din mave fladere, vil jeg lige nævne hurtigt (men det kan sagtens være at du allerede ved det), at man desværre ikke kan punktforbrænde. Hvilket betyder at man ikke kan "nøjes" med at forbrænde fedt lige netop på maven, men at man vil forbrænde fedt over hele kroppen, men man kan selvfølgelig styrke mave musklerne uden at træne hele kroppen.
Hvis vi så ser på kosten, er noget af det allervigtigste for dig, at du får nok, så du har energi til at dyrke motion. Du skriver ikke så noget om hvordan din nuværende kost ser ud, så jeg kan prøve at give dig nogle generelle anbefalinger til en sund kost:
Når man træner meget skal kroppen have energi nok, så derfor vil det være vigtigt at spise morgenmad, frokost, aftensmad og en del mellemmåltider. Mange anbefaler ca. 3, men er du sulten efter træning eller andet skal du endelig bare spise et stykke frugt, en bolle eller andet.
For rigtig mange er mellemmåltiderne de mest usunde mellemmåltider, så du kan med fordel være mest opmærksomme på dem, og sørge for at de indeholder frugt/grønt, grov brød osv. og ikke slik, kager, chips osv. Udover frugt/grønt og grov brød er sundere, mætter det også mere.
I forhold til din træning, bør du også være opmærksom på at få protein (kød, æg, linser og andet), fordi proteiner er med til at opbygge musklerne efter de er blevet "nedbrudt" ved træning.
Det har været svært at bedømme hvilke og hvor mange råd du har brug for, da kosten først og fremmest skal udfylde dine energibehov, men ellers er du velkommen til at skrive herind igen.
Mange hilsner
Anne Marie