Mormor
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
For ca. 3 måneder siden mistede jeg min mormor. Jeg savner hende rigtig meget, og det gør alle de andre jo selvfølgelig også. Men føler bare at jeg ikke kan blive glad igen. Hvad skal jeg gøre og er det normalt at have det på den måde.

Svar:
Hej med dig,
Tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen! :)
Jeg kan forstå på dig, at du desværre for 3 måneder siden mistede din elskede mormor. Du savner hende rigtig meget og lige nu ikke føler, at du kan blive rigtig glad igen, og det ektremt vigtigt for mig at fortælle dig, at det er helt naturligt og normalt at føle som du føler i forbindelse med tabet af din kære mormor.
Det er nemlig helt naturligt at savne rigtig meget, når man mister et menneske, som man har elsket rigtig meget og som har fulgt en hele ens liv og opvækst. Mennesker, som mister, oplever forskellige og helt naturlige reaktioner på sorg og savn. Nogen kan ligesom dig føle sig rigtig triste. Andre kan opleve følelsen af vrede og uretfærdighed og føle sig opgivende omkring, hvordan de mon lige skal leve deres liv videre og blive glade igen, hvilket altsammen er helt naturligt.
Jeg ved fra andre børn og unge, som har mistet en af deres bedsteforældre, at det kan hjælpe dem, at mindes og snakke om den døde. Så måske kunne det være rart for dig at mindes din mormor for den person hun var. Det kan måske være en måde at mindes hende på, ved at tale med familiemedlemmer, måske din mor, far eller søskende, som også kendte din mormor rigtig godt. På den måde kan I dele jeres minder om hende sammen. Det kan også være, at I får lyst til at finde nogle billeder frem, hvor din mormor er på, og som måske symboliserer nogle af de dejlige oplevelser I har haft sammen.
Derudover tror jeg også, at det er vigtigt for dig at vide, at din følelse af tristhed efter at have mistet din mormor fornylig er fuldkommen normal, og at følelsen af tristhed med tiden vil føles lidt mindre, og du på den måde også langsomt vil blive glad igen.  Med tiden vil du måske udskifte tristheden med gode minder, og tænke tilbage på dine gode oplevelser og minder med din mormor og få et lille smil på læben og måske blive fyldt med en glæde og taknemlighed, når du tænker på hende.
Jeg ønsker alt det bedste for dig!
De bedste hilsner fra Sara