Morgenmad - dagens vigtigste måltid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Eva. Hvordan kan det være, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid - samtidig med, at der er så mange, der har svært ved at spise det? Som jeg.. :-) Vh.

Svar:
Hej med dig
Det er et rigtig godt spørgsmål du der stiller, for som du selv skriver, er der mange, der ikke rigtig kan spise noget om morgenen. I mange andre lande fx Italien og Frankrig snupper en del bare en kop espresso og evt. en croissant på vej til arbejde.
Jeg er nu enig i, at det er rigtig godt at spise om morgenen og begrundelsen er, at du har sovet en hel nat uden at få næring til kroppen, og kroppen har brug for ”benzin” for at fungere – både fysisk og psykisk.
Hvis det er en pine for dig at spise lige når du står op, så spis evt. en banan hvis du kan det, og så tag en placticbøtte med havregryn og mælk (den skal lukkes godt) med i skole, så du kan spise det i det første frikvarter. Måske har du set forskellige forsøg der er lavet i skoler med sund og usund mad – de unge klarer opgaverne meget bedre, hvis de har fået noget ordentligt at spise. Så DEFOR er det vigtigt at starte dagen med noget ordentligt mad.
Mange hilsner fra Eva – der tit spiser omelet med spinat til morgenmad