Mor og papfar. Sex, kys, beruset
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år. Jeg kan overhovedet ikke lide når jeg kan høre min mor og min papfar kysser, eller snakker om noget frækt. Fx lige nu og her den 27 december klokken 23.20, hvor jeg lige har hørt min mor og papfar sidde og kysse, hvor efter de siger noget, som jeg ikke opfatter, og efter siger min mor at nu er det min papfar tur til at gøre alt arbejdet i nat. Jeg har én gang før opdaget min mor og en tidligere kæreste have sex, og jeg er rimelig sikker på at det er den oplevelse der har fået mig skræmt fra alt det her. Hvad kan jeg gøre for at slappe mere af? Bliver på en måde vred når jeg høre det. Jeg håber i forstår mit problem. mvh en meget bekymret pige

Svar:
Kære dig.
Det er helt normalt ikke at bryde sig om at høre sine forældre have sex. De fleste synes faktisk, at det er meget ubehageligt og nærmest ulækkert. Det har noget at gøre med, at det jo ikke er meningen, at vi skal se vores forældre på en seksuel måde, fordi det ikke er dem, vi skal have seksuelle forhold til. Derfor er det også virkelig mærkeligt den dag, man pludselig "lærer" at ens forældre er seksuelle væsner. Jeg tror, de fleste bliver nærmest skræmte og oplever væmmelse første gang de hører/ser deres forældre i en seksuel situation. Det er helt normalt, og det går væk igen, når man vænner sig til tanken og selv bliver ældre.
Når alt det er sagt, så kan jeg dog godt forstå, at du bliver lidt vred. De burde måske dæmpe sig lidt, hvis det generer dig. Måske du kan sige det til din mor? At det gør dig utilpas? Jeg er sikker på, at hun ikke vil gøre dig utilpas med vilje. De stopper jo nok ikke med at have sex, men måske de kan gøre det lidt mere stille, så du ikke bliver utilpas.
Igen, det er helt normalt det du føler. Det skal nok ændre sig med tiden, det er noget man lige skal lære at vænne sig til.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat til en snak.
Sophie