Mor
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse, Jeg har virkelig brug for hjælp. Det seneste års tid er min mor og mig begyndt at skændes meget, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Det startede med småting, som når jeg kom lidt for sent hjem, men nu virker det som om vi skændes hele tiden. Jeg føler, at hun ikke forstår mig, og at hun hele tiden kritiserer alt, hvad jeg gør. Jeg prøver at forklarer hvordan jeg har det, men det ender altid med råben. Jeg vil bare gerne have, at vi har det godt sammen igen. Hvordan kan jeg få hende til at forstå mig, og hvad kan jeg selv gøre for at stoppe skænderierne?

Svar:
Kære dig.
Det lyder virkelig ikke rart at du og din mor skændes meget. Det er aldrig rart. Det er en rigtig god start at du skriver ind her og søger hjælp til at løse problemet.
Hjemmet skulle gerne være et trygt sted og et sted hvor man kan lade op og få ro. Derfor er det ikke optimalt at man oplever dårlig stemning og skænderier derhjemme, og især ikke med sine forældre.
Ligesom at hjemmet er det sted hvor man oftest er mest tryg, er det også som regel de mennesker man bor i hjemmet sammen med, som man er mest tryg ved. I hvertfald i de fleste tilfælde. Og her mener jeg forældre/barn relationer. Når man er meget tryg ved andre mennesker, er man tit mere tilbøjelig til at opleve stærke følelser med de mennesker. De stærke følelser kan være alt fra kærlighed, glæde, begejstring til følelser som skuffelse, irritation og vrede. Det sker blandt andet fordi de mennekser vi har tættest på os, betyder noget for os, fordi man holder af dem, og fordi deres holdninger og meninger faktisk betyder noget. Derfor er det også helt forståeligt og naturligt at du er træt af, at det føles som om din mor ikke forstår dig. Andre gange har man måske været irriteret i løbet af en dag, eller måske er man er træt efter skole eller arbejde, og i de situationer kan man ofte være mere tilbøjelig til at være mindre tålmodig og dermed blive hurtigere irriteret, når man så er hjemme i trygge omgivelser med trygge personer.
Min pointe med det, er at der faktisk er mange der oplever at have diskussioner/skænderier med personer man har en tæt relation med og personer man bor med. Og måske også tit skænderier over små ting eller unødvendige ting, fordi man lader følelserne slippe ud i trygge omgivelser. Men det gør det selvfølgelig ikke mindre ubehageligt. Det er altså meget drænende at opleve skænderier så ofte, og derfor er det helt forståeligt at du gerne vil have det stopper.
I virkeligheden er det jo egentlig din mor der er den voksne i jeres relation, og derfor er det også hende der primært er ansvarlig for stemningen og tonen mellem jer, men derfor er det alligevel rigtig flot og sejt at du gerne vil gøre noget for at stoppe skænderierne.
Så for at svare på dit spørgsmål, både om hvordan du får din mor til at forstå dig bedre, og om hvad du selv kan gøre for at stoppe skænderierne, er mit bedste råd til dig at tage en snak med din mor. Det kan lyde svært, og især når du fortæller at jeres snakke ofte ender ud med råberi. Du kan prøve at tænke på, at det er de færreste mennekser der kan lide skænderier og derfor tænker jeg heller ikke at din mor synes det er rart at skændes med dig. Så jeg tænker altså at den snak vil blive taget godt imod af din mor. I ønsker nok begge to at undgå de her situationer med råberi.
Det er vigtigt at du tager snakken med hende mens der er tid og ro til det. Netop så det ikke ender ud i råberi. Derudover er det vigtigt at du fortæller hende at det påvirker dig og måske hvordan det påvirker dig. Måske er hun ikke klar over hvor meget det påvirker dig, og så kan den her snak altså sætte nogle tanker igang hos din mor. Jeg tænker at det sidste hun i virkeligheden ønsker, er at gøre dig ked af det. Hvis snakken bliver svær, kan du fortælle hende det du har skrevet ind her. Det er nemlig en rigtig fin besked, hvor du forklarer dine følelser godt. Man kan eventuelt lave en aftale om at man pauser snakken hvis den ene begynder at hæve stemmen og råbe. På den måde vil snakken forhåbentligt foregå stille og roligt, og du kan få fortalt hvordan du har det, til din mor.
Jeg håber du og din mor finder ud af det sammen, så du kan få mere tryghed og ro derhjemme. Og husk, at du selvfølgelig er velkommen til at skrive ind igen, hvis der er noget der fylder hos dig!
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus