Momofase p-piller problem
brevkassespørgsmål af
Keith
21 år
Min kæreste har monofase ppiller, dvs hun tager 23 ppiller og 7 inaktive piller. Men her forleden kom hun til at tage 2 af dem på en dag, hvad gør vi? Vil det påvirke menustrationens ankomst? Vi havde sex weekenden op til hendes periode og hun burde havde fået det i dag? Kan det også skyldes stress? :/

Svar:
Hejsa
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå jeres bekymring. Jeg kan dog ikke læse om det er en af p-pillerne med hormon eller en uden hun har taget dobbelt af.
Selve det, at hun har taget dobbelt er ikke så bekymrende, men hun kommer jo så til at mangle p-pillen en anden dag. Men det kan selvfølgeligt løses ved at tage en fra en ny pakke og ikke bruge den resten derfra.
Er det en uden hormon, vil der bare være en dag uden pille.
Menstruation kan sagtens blive udskudt pga stress. Hvis der ikke på noget tidspunkt er glemt en p-pillle med hormon, er risikoen for graviditet meget meget lille. Hvis I på nogen måde er i tvivl vil jeg anbefale din kæreste selvfølgeligt tage en graviditetstest, men hun bør fortsætte med p-pillerne som hun plejer.
Er der glemt en eller flere piller, vil jeg anbefale at bruge kondom frem til hun starter på næste pakke p-piler.
Med venlig hilsen
Eva