Ingen mens - udvekslingsår.

brevkassespørgsmål

Ingen mens - udvekslingsår.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej. Jeg fik min første mens, da jeg var 12 år gammel og lige siden har den været meget regular. Jeg tog på udveksling i august, og havde min mens de første to måneder her. Jeg har så ikke haft min mens siden september nu, og jeg er ved at blive rimelig nervøs over at jeg ikke har fået den endnu. Jeg tænkte først at det kunne være de nye omgivelser eller den nye mad, men jeg har fuldstændigt vænnet mig til det nu. Hvad kan en af grundene være? Skal jeg være bekymret? Jeg har ikke rigtig mulighed for at tage til lægen, fordi så skal jeg betale, da min forsikring ikke dækker alle sygehus udgifter.

Svar:

Hej med dig,

Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt du skriver.

Det er meget almindeligt, at menstruationen kan blive uregelmæssig eller udeblive i en periode, hvis man oplever stress som det f.eks. er at tage på udveksling i et fremmed land. Det kan som du selv skriver skyldes, at du har nogle andre vaner, også i forhold til hvad du spiser.

Udebleven menstruation kan også skyldes graviditet, hvis du har været seksuelt aktiv. Derfor vil jeg råde dig til at tage en graviditetstest (kan købes i de fleste supermarkeder og apoteker) for at udelukke du er gravid.

Hvis du ikke er gravid, kan du være helt rolig. Så vil din menstruation sandsynligvis vende tilbage inden længe. Hvis den ikke kommer tilbage inden for de næste par måneder, og hvis du har andre symptomer, er det en god idé at gå til lægen og blive undersøgt.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Emilie

Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål