Model, forfatter og skuespiller

brevkassespørgsmål

Model, forfatter og skuespiller

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej :) Jeg er en pige på 18 der sidder i kørestol - hovedet fejler intet :) Jeg har en masse drømme, som jeg gerne vil have hjælp til at komme videre med. Jeg drømmer om at blive ansigtsmodel, forfatter og skuespiller. Hvordan skal jeg bære mig ad? Forfatter er jeg næsten(er med i en novellesamling) Kan man komme med i en film uden en uddannelse? Hvis man har talent? Kh Blåmejse

Svar:

Kære Blåmejse,

Hvor er det dejligt, at du allerede er på vej til at få opfyldt en af dine spændende drømme. Det er da super godt gået, at du allerede nu er med i en novellesamling. Du spørger, hvordan du kommer videre med dine tre drømme. Nedenfor kommer jeg ind på hver af de tre ting.

Ift. at blive forfatter handler det jo om at skrive en masse men i særdeleshed også om at få feedback på det man skriver. Derfor vil jeg råde dig til at vise det, du skriver til f.eks. en lærer eller evt. den redaktør som har stået for novellesamlingen for at få hjælp til at gøre det du skriver endnu bedre. Ale forfattere år hjælp af en redaktør til det. Du skriver ikke, om du går i skole eller hvad du laver nu, men idet du er 18 år tænker jeg, at du måske går i skole eller snart er færdig med en ungdomsuddannelse. Ift. at komme videre med drømmen som forfatter, er det også muligt at komme på skrivekurser på højskoler o.lign. for at forbedre det du skriver. Det kan man enten før eller efter man har gået på ungdomsuddannelse. Hvis du er interesseret i det, kan du evt. kigge nærmere på højskolernes hjemmeside.

Derudover kan du kigge nærmere her for at få et indblik i hvad nogle forlag oplyser om, hvordan de gerne vil modtage manuskripter. Prøv ex. at kigge på: Gyldendal, Ck forlag, Lindhard.

Ift. at blive ansigtsmodel, så handler det om at kontakte forskellige modelbureauer og at gå til castings på modeljobs. Mange modelbureauer kræver, at man bruger professionelle fotos. Mit råd til dig vil være at undersøge ngle forskellige modelbureauer og tage kontakt til dem for at høre om de tager ansigtsmodeller ind og hvilke krav de har, inden du går ud og får lavet professionelle billeder. Sørg for at undersøge om bureauet er anerkendt, idet der er mange bureauer derude, og det er måske ikke alle som er lige professionelle. Derudover kan man tilmelde sig forskellige online bureauer sider.

Ift. at blive skuespiller, spørger du, om man skal have en uddannelse, hvis man har talent, og det generelle svar på dit spørgsmål er nej. Dog kræver det mere end bare talent, men også at man får erfaring. Hvis man vil se om skuespillet virkelig er noget for en, kan man f.eks. også forsøge sig via et højskolekursus for at få input og træning. Derudover kan man gå til castings både på store film men også på små produktioner, hvor de bruger amatørskuespillere. F.eks. findes der hjemmesider, hvor man kan oprette en profil som skuespiller, og hvis der er nogle der ønsker at bruge en i en film kontakter de en. Her kan man også se mere om castings til tv og film m.m. Se mere her. Derudover findes der andre hjemmesider for folk som søger statistjobs og skuespil jobs m.m.

Mit generelle råd til dig er at undersøge og kontakte forskellige bureauer, forlag m.m. og dermed finde ud af, hvad de søger, og hvordan du kan komme ud med det, du gerne vil. Det er den nemmeste måde at komme et skridt videre. Derudover vil jeg råde dig til at klø på med at skrive, spille skuespil osv alt det du kan. Jo mere du øver og jo mere erfaring du får, jo bedre.

God vind med det hele.

Bedste hilsner,
Anne