Mobet
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg bliver mobet i skolen der er ikke nongen der vil være sammen med untagen to af mine bedste venner jeg hved ikke hvad jeg skal gøre

Svar:
Kære dig.
Du skriver, at du bliver mobbet i skolen, og at der ikke er nogen der vil være sammen med dig, undtagen to af dine bedste venner. At blive mobbet er noget af det sværeste og værste, man kan opleve i skolen. Der vil aldrig være noget der gør, at det er okay at mobbe andre. Så uanset hvad grundende til mobningen er, er det aldrig i orden, at der er nogle der mobber eller driller dig.
Det kan være svært at vide, hvorfor der er nogen, der har et behov for at drille eller mobbe andre. Nogle gange kan det måske handle om, at dem der mobber er bange for at være anderledes og ikke være en del af fællesskabet, og derfor finder sammen ved at udstøde dem, der ikke er ligesom dem selv. Når der er nogle som mobber andre, har det derfor ikke noget at gøre med den person der mobbet. I virkeligheden handler det mere om dem der mobber. Det kan være, at dem der mobber har brug for at være sammen om noget, som de kan have til fælles. Og det lyder som om, at det desværre går ud over dig. Det er vigtig for mig at sige, at det ikke er dig der er eller gør noget forkert. Det er dem der mobber, og dem der ser på og ikke griber ind, der gør noget meget forkert.
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt til nogen, at du bliver udsat for mobning i skolen? Hvis mobningen foregår i din klasse, vil jeg anbefale dig at prøve at snakke med en af dine lærere om det. Hvis der er nogle der bliver mobbet i en klasse, er det nemlig lærerens ansvar at gøre noget ved det. Læreren har et ansvar for, at klassen fungerer og at der ikke er nogen der bliver mobbet eller har det dårligt når de er i skole. Jeg kan godt forstå, hvis du synes at det virker svært eller ikke har lyst til, at skulle snakke med en lærer om det. Men jeg tror, at det vil være rigtig godt, hvis du kan få samlet mod til, at fortælle det til en lærer eller en anden voksen, så de kan gøre noget for at stoppe mobningen.
Det kan være, at du til at starte med, har mere lyst til at fortælle det til en anden voksen som du er tryg ved og stoler på. Det kan være dine forældre, dine venners forældre, en træner eller en anden voksen du kender fra fx. din familie. Du fortæller at du har to gode venner. Det får mig til at tænke på, at du kan spørge én af dem eller begge to, om de vil hjælpe dig med at få sagt det til en lærer eller en anden voksen. Det kan være at det vil gøre det lidt nemmere og at det føles mere trygt, hvis du har dine to bedste venner med når du skal sige det. Du kan prøve at spørge dine to bedste venner om I sammen kan finde ud af, hvordan du/I skal sige det til en af dine lærere eller en anden voksen. Så kan din lærer eller den anden voksen finde ud af, hvad der så skal gøres bagefter, for at de får sat en stopper for mobningen.
Du er også altid velkommen til at skrive ind i vores 1-1 chat, hvis du har brug for flere råd eller har brug for, at snakke med nogen om det, som ikke kender dig. Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke går med det selv, for det er meget hårdt at være alene med det. Og det vil nærmest være umuligt for dig, at skulle prøve at stoppe mobningen helt selv. Der bliver nødt til at være en lærer eller en anden voksen, som kan hjælpe og støtte dig.
Når man bliver mobbet, kan man godt føle sig alene og isoleret fra de andre, og det kan betyde at det hele bliver endnu sværere. Derfor synes jeg, at det er rigtig godt at du fortæller, at du har to gode venner som ikke mobber dig. Det må være rigtig dejligt at vide, at de er der. og at du kan være sammen med dem.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner fra
Gro